“Me kaikki voimme toimia ilmastonmuutoksen ratkaisemiseksi”

Ilmastonmuutokseen liittyvässä keskustelussa juututaan helposti yksittäisiin asioihin, kuten tekokuitujen ympäristövaikutuksiin, kertakäyttökulttuuriin tai yksittäisten ihmisten ostolakkoihin. Nyt on aika kääntää huomio siihen, mitä jokainen yritys, päättäjä ja yksittäinen kuluttaja voi osaltaan tehdä ilmastonmuutoksen ratkaisemiseksi, kirjoittaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n vastuullisuusasiantuntija Satumaija Mäki.

Ilmastonmuutos ja pikamuoti olivat vuoden 2019 puheenaiheita. Tieto siitä, että globaali tekstiili- ja muotiala saastuttaa enemmän kuin kansainvälinen lento- ja laivaliikenne yhteensä, on toistunut keskusteluissa.

Syyllisiä on haettu niin jatkuvaan kulutukseen kannustavista yrityksistä kuin harkitsemattomista kuluttajista. Toivon, että vuonna 2020 keskitytään ratkaisujen löytämiseen.

Ilmastonmuutoksen mittakaava on niin valtava, että ratkaisut eivät synny yhdessä yössä. Yksi toimiala tai yritykset eivät yksin ratkaise haasteita. Siihen tarvitaan toimia meiltä kaikilta: niin yrityksiltä, päättäjiltä kuin kuluttajilta.

Kasvun irrottaminen kulutuksesta

Liiketoiminnan näkökulmasta ilmastonmuutos sisältää sekä riskejä että mahdollisuuksia. Tekstiili- ja vaateteollisuus elää parhaillaan murroksessa. Alalla kehitetään jatkuvasti uusia ekologisia materiaaleja ja valmistusmenetelmiä sekä käytetään yhä enemmän kierrätysmateriaaleja. Yritysten näkökulmasta huomio on oleellista kiinnittää merkittävimpiin ja vaikuttavimpiin päästövähennyskohteisiin.

Ilmastonmuutoksella on myös vahva linkitys pitkän aikavälin kasvutavoitteisiin ja kannattavuuteen. Tulevaisuudessa menestyvät sellaiset yritykset, jotka pystyvät tuomaan kestävät ratkaisut asiakkaiden saataville ja irrottamaan oman kasvunsa suorasta kulutuksen kasvusta.

Päästöjen vähentäminen vaatii niin tekstiili- ja muotialalla kuin monilla muillakin sektoreilla kokonaan uusia tapoja tehdä asioita. Päättäjillä on mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten toimintaympäristö ja lainsäädäntö tukevat yrityksiä ja kuluttajia kestävien ratkaisujen kehittämisessä ja käyttöönotossa.

Yksittäisen kuluttajan mahdollisuus vaikuttaa

Uusien toimintatapojen omaksuminen koskee myös yksittäisiä kuluttajia, sillä kokonaiskuvassa arkisilla teoilla on yllättävän suuri merkitys. Jos esimerkiksi t-paitaa käytetään 50 kertaa, niin noin puolet sen koko elinkaaren aikaisista päästöistä syntyy käytöstä, pesusta ja huollosta.

Siinä missä tähän asti ostohetkellä on totuttu tuijottamaan vain tuotteen hintalappua, tulisi kustannuksia pystyä tulevaisuudessa suhteuttamaan tuotteen oletettuihin käyttökertoihin. Myös ajatus jokaisen yksittäisen tuotteen omistamisesta on jossain kohtaa muututtava.

Suomessa on lukuisia yrityksiä, jotka tarjoavat jo nyt mahdollisuuksia kestävämpiin ratkaisuihin. Toistaiseksi markkinat ovat kuitenkin olleet vahvasti kiinni perinteisissä malleissa, eikä esimerkiksi lainauksesta tai vuokrauksesta ole vielä tullut valtavirran toimintatapaa.

Vaateteollisuuden nykyiset kasvihuonekaasupäästöt pienenisivät yli 40 % pelkästään sillä, että vaatteita käytettäisiin kaksi kertaa pidempään kuin nykyisin. Jokainen kuluttaja voi omalta osaltaan hillitä ilmastonmuutosta valitsemalla laadukkaita tuotteita ja huoltamalla niitä hoito-ohjeiden mukaan.

Lue myös:

Ostolakon sijaan voit kannustaa parempaan

Näin ilmastonmuutos vaikuttaa tekstilialaan

Hiilineutraali tekstiiliala -tiekartan valmistelu alkanut

Lue seuraavaksi

31.8.2024

Huolella hankittu, rakkaudella pidetty

,

Urheilu on muodissa

28.06.2024

Suomalaisten klassikoiden jäljillä – ikonit kestävät sukupolvelta toiselle

Löydä ratkaisut

Pidä ajatuksesi ajan tasalla, tilaa Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirje

Lähetämme sähköpostiisi Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirjeen, josta voit lukea tuoreimmat Fab-artikkelit.

Siirry tilaamaan