Alpakanvillaisiin vaatteisiin ja sisustustuotteisiin erikoistunut jyväskyläläinen Alpa on kasvanut muutamassa vuodessa pienestä projektista miljoonayritykseksi. Markkinointijohtaja ja osakas Lauri Hilliaho paljastaa menestyksen reseptin.
Laatu
”Verkkokauppamme datasta on helppo nähdä, että asiakkaat, jotka ostavat tuotteitamme kerran, palaavat ostamaan niitä myös uudelleen. Yksi tärkeimpiä menestyksemme tekijöitä onkin hyvä ja laadukas tuote. Alpakanvilla on ihanan pehmeää ja hengittävää eikä se nyppyynny helposti.”
Oma verkkokauppa
”Olemme panostaneet vahvasti omaan verkkokauppaan, ja se näkyy: 90 prosenttia kaikesta myynnistämme tulee sitä kautta. Oman verkkokaupan kautta tavoitamme koko Suomen, eikä rahaa kulu jälleenmyyntiverkoston rakentamiseen.
Mainostamme verkkokauppaamme pääosin sosiaalisessa mediassa, jossa on helppo testata ja kokeilla erilaisia viestejä ja niiden vaikuttavuutta. Teemme kaiken markkinoinnin itse, koska tunnemme tuotteemme ja osaamme siksi kertoa niistä kohderyhmää puhuttelevalla tavalla.”
Vuoropuhelu
”Haluamme, että asiakkaiden on oikeasti helppo olla meihin yhteydessä. Siksi perustimme Facebookiin Alpan sisäpiiriryhmän, johon on liittynyt yli parituhatta asiakastamme. Olemme siellä omilla kasvoillamme ja vastaamme asiakkaiden kysymyksiin, parannusehdotuksiin ja keskustelunavauksiin. Ryhmässä on esimerkiksi äänestetty, mikä väri otetaan seuraavaksi tuotantoon, ja suunnittelijamme ovat antaneet mittavinkkejä. Kaikesta, mikä voi liittyä Alpaan ja sen tuotteisiin, keskustellaan siellä.”
Vastuullisuus
”Haluamme olla asiakkaidemme luottamuksen arvoisia. Erään tutkimuksemme mukaan kanta-asiakkaamme saattavat käyttää lempivaatettaan kolmena päivänä viikossa vuoden ympäri. Kun vaatteista puhutaan, niin eiväthän ne koskaan ikuisia ole. Ja koska haluamme tarjota pitkäaikaisia luottovaatteita, tarjoamme asiakkaillemme myös korjauspalvelua ja ostamme käytettyjä neuleita takaisin uudelleenmyytäviksi. Haluamme muuttaa sitä, mitä ihmiset vaatteiltaan odottavat ja tehdä konkreettisia tekoja kestävämmän kuluttamisen tukemiseksi.”