Annaleena Hakola: Näin hyödyt brändikumppanuuksista

Huonekaluvalmistaja Hakola tekee jatkuvasti yhteistyötä muiden brändien kanssa. Toimitusjohtaja Annaleena Hakola kertoo, miten löytää omalle brändille sopivia kumppaneita.

1. Periaate: Pidä toisten suomalaisfirmojen puolta

”Olen aina ollut sitä mieltä, että samalla alalla toimivien pitäisi enemmän tehdä yhteistyötä ja jakaa ajatuksia eikä ajatella, että se on itseltä pois. Suomessa on edelleen kateutta toisia kohtaan ja ajatellaan, että jos jotain osataan, niin sitä ei jaeta muille. Pitäisi mieluummin ajatella, että olemme yhdessä isoja ulkomaalaisia kertakäyttökamaa tekeviä yrityksiä vastaan.”

2. Kysy: Jaatteko samat arvot?

”Yleensä meitä lähestytään yhteistyöpyynnöillä, mutta aika monesta kieltäydymme, koska kaikkeen ei voi lähteä. Brändiyhteistyömme ovat tulleet siltä pohjalta, että meillä on samanlaiset arvot ja kotimainen valmistus. Esimerkiksi tilojamme rakentaessa teimme yhteistyötä suomalaisten keittiöiden ja materiaalien toimittajien kanssa.

Meillä on itsellä pehmeät arvot, ja haluamme tehdä laadukkaita huonekaluja maapallon kestokyky mielessä. Sen lisäksi Hakola on ihmisläheinen brändi, jolla on kasvot. Huomaan että teemme helposti yhteistyötä muiden brändien kanssa, joilla on sama meininki: yrittäjät ovat mukana omilla kasvoillaan ja tarinallaan.” 

3. Kysy: Nostaako kumppani oman brändin haluttavuutta?

”Ohjenuorana on myös ollut, että yhteistyöbrändi on niin hyvä, että se nostaa myös Hakolan haluttavuutta. 

Sellainen on esimerkiksi kangasvalmistajamme Kvadrat, ja mielellään puhumme meidän laadukkaista kangasmateriaaleista myös somen puolella. Yhteistyöyritysten esiin nostaminen on kumppanuuden ylläpitoa. Emme ole erikseen sopineet, että somessa pitäisi jotain mainita, vaan haluamme sitä aidosti tehdä.

Olemme nostaneet yhteistyökumppaneitamme esille myös nettisivuillamme. Näkyvä tekeminen on poikinut aina lisää yhteydenottoja.”

4. Varmista: Teethän oman brändin näköistä?

”Kun koronakriisi iski keväällä, meille tuli vilpitön halu auttaa pienempiä brändejä, joilla ei ollut omaa digitaalista myyntikanavaa. Olimme itse hyvässä asemassa, koska verkkokauppamme on ollut jo viisi vuotta pääsääntöinen myyntikanavamme. Suunnittelimme Hakolan ystävät -konseptin, jossa otimme pienten brändien tuotteita myyntiin omaan verkkokauppaamme.

Saimme älyttömän paljon viestejä eri brändeiltä. Vaikka ne olisivat täyttäneet vaatimukset kotimaisuudesta, olin tarkka kokonaisuudesta, jotta ystävät-malliston uskottavuus ei kärsinyt. Kuratoin malliston tarkasti niin, että se oli designin puolesta Hakolan tyyliin sopiva. Silloin yhteistyö palvelee asiakkaitamme eikä heille tule ristiriitainen fiilis.”

Lue seuraavaksi

30.9.2024
,

Jätteestä kultaa – Infinited Fiber Company ja Untuvia haluavat materiaalivirrat kiertämään

7.7.2024
,

Urheilu on muodissa

28.5.2024

Suunnittelijasta brändiksi – moduulivaatteista tunnetulle Sofia Ilmoselle oma yritys on opettanut kärsivällisyyttä

Löydä ratkaisut

Pidä ajatuksesi ajan tasalla, tilaa Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirje

Lähetämme sähköpostiisi Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirjeen, josta voit lukea tuoreimmat Fab-artikkelit.

Siirry tilaamaan