Jasmine Julin-Aro toimi lähes 30 vuotta Rukkan funktionaalisten moottoripyöräasujen pääsuunnittelijana. Hän kertoo, miten tehdään aidosti käyttäjälähtöisiä tuotteita.
”Minulla ei ole henkilökohtaista suhdetta moottoripyöräilyyn. Olen kuitenkin sporttiorientoitunut suunnittelija, joka tykkää ratkaista ongelmia ja tarttua haasteisiin. Jos en olisi ollut kiinnostunut ongelmanratkaisusta, ei työstä olisi tullut mitään.
Olen seurannut koko urani tieteellistä tutkimusta. Muotibisnestä ja muodissa tapahtuvia trendejä ei usein liitetä tilastoihin, mutta olen seurannut samalla intensiteetillä muidenkin alojen ilmiöitä ja kehityssuuntia.
Kuluttajat ovat olleet läsnä kaikkien suunnittelemieni vaatteiden tuotekehittelyssä. Moottoripyöräilijät olivat erityisen oma-aloitteisia. He lähettivät reippaasti kirjeitä, meilejä ja jopa soittelivat. Sitä kautta olen saanut paljon tietoa.
Moottoripyörävaatteiden valmistuksessa turvallisuus on yksi merkittävimmistä ongelmanratkaisun kohteista. Kun neonväriset keltaliivit tulivat markkinoille 1990-luvulla, ajattelin, etteivät kaikki moottoripyöräilijät varmasti pue niitä päälleen. Kehitimme erään valmistajan kanssa mustan, heijastavan värin erityisesti custom-pyöräilijöille, ja painoimme ajotakkeihin heijastinvärillä printtejä. Niistä tuli hiton hyvännäköisiä.
Pitkän urani aikana olen oppinut, että tuotteen tulee näyttää hyvältä, muuten sitä ei osteta. Mutta tuotteen tulee olla myös toiminnallinen, muuten sitä ei käytetä. Jos jälkimmäinen pettää, kuluttaja ei tule takaisin.”
Juttu on julkaistu alunperin Fab-lehden numerossa 4 (2019).
Lue myös: Kalastusverkkoa ja muovipulloja – tätä et tiennyt autojen tekstiiliosista