Suomalainen Metsä Group rakentaa Äänekoskelle koelaitoksen, joka tuottaa uudenlaista puupohjaista tekstiilikuitua. Kysyimme Metsä Springin toimitusjohtaja Niklas von Weymarnilta, miksi puualan yritys päätti satsata juuri tekstiilialaan.
Ei ole mikään uutinen, että selluloosasta tehdään tekstiilikuitua: viskoosin valmistusperiaate keksittiin jo 1800-luvun lopussa, ja lyocell tuli markkinoille 1990-luvulla.
Nyt myös suomalainen Metsä Group on kehittänyt menetelmän, jossa selluloosasta jalostetaan tekstiilikuitua. Jalostustapa on vielä salaisuus ja koetehdaskin vasta rakenteilla, mutta Metsä Groupin mukaan menetelmä on ympäristöystävällisempi kuin esimerkiksi viskoosin valmistus.
Miksi päätitte satsata juuri tekstiilikuituun?
”Vaikuttavia syitä on oikeastaan kaksi. Ensimmäinen on se, että yritämme koko ajan löytää fiksuja tapoja hyödyntää raaka-ainettamme, eli puuta. Sellun uudet jatkojalostusajatukset ovat osa tätä ajatusmaailmaa.
Toinen syy liittyy tekstiilimarkkinoihin ja niiden tulevaisuuteen. Tekstiilikuitujen kokonaisvolyymi on noin sata miljoonaa tonnia vuodessa. Ylivoimaisesti suurin osuus on polyesterillä, jota valmistetaan öljystä, ja puuvillalla. Puupohjaisten kuitujen, kuten viskoosin ja lyocellin, osuus on runsaat viisi miljoonaa tonnia.
Kun tiedetään, että ihmismäärä planeetalla kasvaa ja elintaso nousee, se vaikuttaa tekstiili- ja vaatemarkkinaan: tulevaisuudessa tarvitaan entistä enemmän kuitua, josta valmistetaan esimerkiksi vaatteita. Öljynjalostukseen ja sitä kautta polyesteriin liittyy omat ongelmansa ja puuvillantuotannon volyymia ei ole enää pystytty kasvattamaan. Herää siis kysymys, mistä tulevaisuudessa saadaan puuvillan tapaista kuitua.
Uskomme, että tähän on aukeamassa merkittävä markkina puupohjaiselle kuidulle.”
Miksi halusitte ottaa riskin ja kehittää kokonaan uudenlaista kuitua?
”Viskoosikuidun valmistaminen olisi Suomessa lähes mahdotonta, koska ympäristömääräysten täyttäminen nostaisi kustannukset liian korkeiksi. Lyocell-teknologian valmistamiseen liittyviin kemikaaleihin taas on yhdellä firmalla monopoli. Siksi lähdimme kehittämään uusia menetelmiä.
Vuonna 2009 käynnistimme yhdessä yliopistojen, tutkimuslaitosten ja metsäyhtiöiden kanssa laajan tutkimusohjelman, jonka seurausta meidänkin hankkeemme on.
Mitkä ovat kilpailutekijänne perinteisiin kuituihin verrattuna?
”Tekstiilimarkkina on meille vieras, joten mietimme alusta asti, mitkä ovat ne argumentit, joilla voimme pärjätä. Päätimme, että meidän pitää löytää valmistustapa, joka on taloudellisesti fiksu ja kustannustehokas, mutta samaan aikaan ympäristöystävällisempi kuin olemassa olevat menetelmät. Koelaitoksen avulla pääsemme selvittämään, miten lähelle näitä tavoitteita päästään.”
Millä nimellä kutsutte tuotettanne?
”Meillä on pöytälaatikossa nimi ja bränditarina valmiina, mutta niistä puhuminen on vielä ennenaikaista. Tässä on ihan tarpeeksi jännitettävää siinä, miten koetehdas alkaa toimia ja mitä mieltä asiakkaat ovat tuotteestamme.
Olen sanonut, että tämä on innovaatio vasta, jos siitä tulee kaupallinen menestys.”