Tamperelainen kenkä- ja asustemerkki Pihka Collection on pestannut myynnin ja markkinoinnin avuksi brändilähettiläitä. Pihka aloitti brändilähettilästoiminnan viime syksynä, ja lähettiläitä on jo kymmenen. Mistä on kyse, Pihkan myynnistä vastaava Sofia Salmi?
Tukena verkkokaupan kehityksessä
”Lähdimme etsimään uusia keinoja, miten pärjäämme kuluttamisen tapojen muuttuvassa maailmassa. Kivijalkakauppojen haasteet ja verkkokaupan kova kilpailu vaatii pieneltä yritykseltä kekseliäisyyttä myynnin ja markkinoinnin suhteen. Brändilähettiläiden tekemä myynti tapahtuu Pihkan verkkokaupan kautta, mikä vahvistaa näkyvyyttä ja ohjaa ostotapahtumat suoraan sivustollemme. Lähettiläät saavat myynnistä provisiokorvauksen, ja myynti tunnistetaan lähettilään tekemäksi koodin avulla. Olemme jo lyhyen ajan sisällä huomanneet toiminnan positiivisen vaikutuksen myyntiin.”
Kasvattaa tunnettuutta
”Lähettiläät markkinoivat tuotteitamme omissa verkostoissaan ja sosiaalisessa mediassa. He myös edustavat Pihkaa erilaisissa tapahtumissa. Lähettiläät tekevät tätä muun työn ohessa. Liikeideaamme kuuluu olennaisena osana myös kurssien järjestäminen, ja olemme kehittäneet myös brändilähettiläille lyhytkursseja, joita he voivat vetää asiakkailleen. Tavoitamme lähettiläiden kautta laajasti uusia asiakkaita. Lähettiläiden aito innostus ja kiinnostus yritystämme kohtaan tarttuu helposti myös muihin.”
Ideoita yrityksen kehittämiseen
”Suurin osa lähettiläistämme on pitkäaikaisia asiakkaitamme, ja heidän kautta saamme tietoomme paremmin myös asiakkaiden toiveita ja ajatuksia. Uskon että he ovat
riittävän kaukana yrityksen ytimestä, mutta toisaalta riittävän lähellä, että he pystyvät puhumaan meille avoimesti. Lähettiläät pääsevät muun muassa testaamaan ensimmäisenä uutta kurssiamme, jolloin saamme heiltä luontevasti palautetta ja kehitysideoita. Osa brändilähettiläistä on mukana myös yrityksemme kehitystyössä, jossa ideoidaan laajemmin yrityksen toimintaa.”