Kovaan käyttöön tulevia työvaatekankaita valmistuttava Foxa antaa tuotekehityksessä hulluimpienkin ideoiden kukkia, sillä koskaan ei tiedä, mistä voi tulla seuraava menestystuote, kertoo toimitusjohtaja Jukka Sipilä. Esimerkiksi pienelle kumppanille kehitetty verkkoneulos synnytti lopulta kokonaisen tuoteperheen, joka myy hyvin.
”Tuotekehityksessä olennaista on kulkea useampaa tietä samaan aikaan. Jos valitsee vain yhden polun, saattaa tulla umpikuja nopeasti vastaan. Esimerkiksi joustavien kankaiden kohdalla testaamme monia vaihtoehtoja, ja vasta oman laboratoriomme testeissä ja koepesuissa paljastuu, toimiiko kangas vai ei.
Kehitys lähtee aina asiakkaan tarpeesta.
On turha kehittää jotain, jota asiakas ei tarvitse. Yksi projekti voi johtaa toiseen: muutama vuosi sitten asiakas kyseli erityisen lujaa verkkoneulosta armeijan pieneen reppuprojektiin. Vaikka määrä oli vaatimaton, lähdimme kehittämään tuotetta yhteistyökumppanimme kanssa. Neuloksesta tuli hyvä, ja se synnytti kokonaisen tuoteperheen, jota myymme jatkuvasti.
Ylläpidämme sallivaa kulttuuria. Emme pohdi kauhean kauan, onko jokin varmasti järkevää, vaan kokeilemme ja yritämme olla latistamatta hulluimpiakaan ideoita. Esimerkiksi vuonna 2016, kun Suomen armeijan maastokankaan mallisuoja vapautui, alkoi maastokuosia näkyä monissa eri kankaissa. Meille tuli mieleen testata kuosia lakanoissa, ja siitä tulikin hitti. Monessa maanpuolustushenkisessä perheessä vaivuttiin sinä vuonna metsänvihreisiin joulu-uniin”, Foxan Jukka Sipilä kertoo.
Foxa on Forssassa toimiva työ-, armeija- ja ulkoiluvaatekankaita valmistava yritys. Se työllistää 11 henkilöä, joista 3 tuotekehityksessä. Liikevaihto vuonna 2018 oli 5,5 miljoonaa euroa ja liikevoitto 400 000 euroa.
Juttu on julkaistu alun perin Fab-lehdessä marraskuussa 2019.