Tunnettu nimi sijoittajana tai hallituksessa antaa brändille uskottavuutta ja avaa usein ne ensimmäiset tärkeät ovet, joiden avulla brändi pääsee vauhdilla eteenpäin. Tätä voisi hyödyntää enemmän Suomessakin, kirjoittaa hallitusammattilainen ja Business Booster Sissi Silván.
Toisessa kotimaassani Tanskassa muotialan yritykset kyselevät rohkeasti mukaan erityyppisiä huippuosaajia jo bisneksen alkumetreillä. Sama asenneilmasto pätee Ruotsissa, mutta ei ole oikein ottanut tuulta meillä Suomessa. Kotimaisella sisulla puskemme mieluummin vaikka umpihangessa läpi harmaan kallion, kunhan saamme tehdä sen takuuvarmasti yksin ja omalla tavallamme.
Voisimmeko oppia jotakin länsinaapureiltamme?
Niin Tanskassa kuin Ruotsissa muotiala on tärkeä bisnessektori, jonka liikevaihto on moninkertainen Suomeen verrattuna. Vetureina toimivat suuret toimijat kuten Bestseller ja H&M, mutta myös uusia, kiinnostavia brändejä ilmestyy markkinoille tiuhaan tahtiin.
Onko onnellisempaa omistaa prosentti konsernista kuin 100 % kioskista?
Tanskan huikein menestystarina tällä vuosituhannella on Ganni. Sen pääomistaja on nykyisin sijoitusyhtiö L Catterton, joka puolestaan linkittyy LVMH-konserniin ja sen huippubrändeihin, kuten Christian Dior, Givenchy, Marc Jacobs, Stella McCartney, Kenzo, Celine…
Ganni on yhä perustajiensa Ditte & Nicolaj Reffstrupin – miljonäärien ja pikkulasten vanhempien – innolla luotsaama yritys.
Heidän päämotiivinsa myyntiin (oman pankkitilin lisäksi) oli LVMH, joka tarjoaa aivan eri luokan taloudelliset ja brändiverkoston tietotaidolliset resurssit maailmanvalloitukseen kuin eteneminen omin avuin pikku askelin.
Onko siis onnellisempaa omistaa 1 % konsernista kuin 100 % kioskista?
Valinta on yrittäjän – mutta kakkua on tunnetusti vaikea sekä syödä että säilyttää.
Millaista kokemusta ja ravistelua yrityksesi tarvitsee?
Muotialalla kasvu ja kansainvälistyminen on aina haastavaa. Basically nobody needs your product, kuten tanskalaisella konsulttiystävälläni on tapana rohkaisevasti todeta.
Pitäisikö siis sittenkin jakaa kakkua jonkun kanssa ja saada vastineeksi viipale vankkaa osaamista?
Mikään kumppanuus maailmassa ei ole automaattisesti hyvä tai huono. On tärkeää tehdä valintoja harkiten, mutta reippaasti ja pelottomasti – jahkailu ei johda mihinkään.
Olipa kyse sijoittajasta tai hallitustyön kautta vaikuttamisesta, mieti:
- Millaista näkemystä ja kokemusta, ravistelua ja rohkeutta yrityksesi tarvitsee?
- Onko sinulla inspiroiva visio, jonka kyytiin huipputyypit ovat kiinnostuneita hyppäämään?
- Mitä tarjoat vastalahjaksi – omistussuikaleen ja sen kautta myyntivoiton tai tuottoa tulevaisuudessa? Vaiko riemun olla matkassa mukana ja itseleivotut kokouspullat? Kaikki on mahdollista, kunhan se sopii kaikille osapuolille.
- Oletko oikeasti valmis kuuntelemaan myös muita ja tekemään yhteistyötä toisinaan aivan eri tavalla ajattelevien ihmisten kanssa – yrityksesi parhaaksi?
Se sinulle oikea sijoittaja tai hallitusammattilainen on puolestaan kannustava sparraaja, joka tuo kehiin täydentävää kokemusta, näkemystä ja inspiroivaa ihmettelyä – kenties aivan toisilta bisnessektoreilta tai markkinoilta.
Yhdessä paras tulee – kokeile vaikka!