Suunnitteluyhteistyö: Vappu Pimiä suunnitteli keittiötekstiilejä, Alexa Dagmar kašmirmalliston

Vaikuttajamarkkinointi on kasvanut ilmiöksi ja laajentunut myös tuotesuunnittelun puolelle. Balmuir ja Jokipiin Pellava kertovat parhaat vinkkinsä suunnitteluyhteistyöhön ja siihen, miten se vauhdittaa bisnestä.

”Tarvitsimme uuden keittiötekstiilikokoelman. Meillä oli vahva näkemys siitä, että etsimme henkilöä visuaalisen maailman suunnitteluun. Vappu Pimiä tuntui luontevalta tähän tehtävään. Tiesimme, että hän on kiinnostunut ruoanlaitosta, toimii keittiössä ja tämän lisäksi hän on merkittävä suomalainen vaikuttaja”, kertoo Jokipiin Pellavan toimitusjohtaja Timo Laurila.

Laurila tiivistää kertomuksessaan monta asiaa siitä, miksi juuri oikeanlaisen vaikuttajan löytämisen kannattaa panostaa.

Kuluttajien huomio saadaan tuottamalla mieleenpainuvaa sisältöä. Mieleenpainuvan sisällön luomiseen tarvitaan hyvä tuote ja usein myös ihminen.

Alexa Dagmar / Balmuir

Vaikuttajamarkkinointi ei ole nopean myynnin taktinen väline. Sen sijaan se on erinomainen väylä esimerkiksi uuden tuotteen lanseeraamiseen, tuotemyynnin boostaamiseen, brändimielikuvan vahvistamiseen tai muuttamiseen halutussa kohderyhmässä.

Tarinat ja henkilökohtaisuus houkuttelevat

Ääneen lausuttu voi joskus toteutua. Jokipiin Pellavan ottaessa yhteyttä Vappu Pimiään he eivät vielä tienneet, että vuosia aiemmin Pimiä oli ajanut Jokipiin Pellavan kyltin ohi ja miettinyt ääneen puolisolleen, että olisipa hienoa joskus suunnitella suomalaiselle yritykselle pellavatuotteita.

Näin ollen yhteistyö lähtikin liikkeelle todella nopeasti. Vapun aiempi kiinnostus tuli luontevasti osaksi tuotteiden tarinaa.

”Tässä kohtasi moni asia. Vapun kiinnostus suomalaiseen yrittäjyyteen, keittiöön ja olemassa olevaan tarinaan. Kannattaa siis rohkeasti ottaa yhteyttä sopivalta tuntuvaan vaikuttajaan”, Timo Laurila kertoo iloisena.

Hyödynnä olemassa oleva yhteistyö ja arvot

Muotivaikuttaja Alexa Dagmar on ollut Balmuirin pitkäaikainen yhteistyökumppani jo ennen malliston syntyä.

”Hän oli luonnollinen valinta Balmuirin ensimmäisen yhteistyömalliston suunnittelijaksi”, kertoo Kimmo Pirhonen, Balmuirin Visual Merchandising and Product Manager.

Vaikuttajan arvo on hänen kohdeyleisössään, eli tarkasti kohdennetussa, useimmiten jo valmiiksi varsin ostohalukkaassa joukossa seuraajia. Seuraajat luottavat siihen, mitä vaikuttajalla on sanottavanaan, ja elävät usein itse samaa elämäntilannetta – tai vaihtoehtoisesti haluaisivat elää. Siksi vaikuttajan viestillä on voimaa ennen kaikkea vertaiskokemuksen muodossa.

”Jos lähtee suunnitteluyhteistyöhön vaikuttajan kanssa, pelkkä raha ei riitä. Molemmilla pitää olla aito halu ja sama arvopohja.”

Vaikuttajayhteistyössä korostuvat yhä enemmän uudet ideat ja luovat konseptit. Yhteiset arvot ovat kuitenkin tärkeä pohja yhteistyölle.

”Jos lähtee suunnitteluyhteistyöhön vaikuttajan kanssa, pelkkä raha ei riitä. Molemmilla pitää olla aito halu ja sama arvopohja. Siitä hyötyvät molemmat osapuolet”, Timo Laurila painottaa.

Vappu Pimiä / Jokipiin Pellava

Anna suunnittelun vapaus

”Annoimme Alexalle vapaat kädet luoda hänen oman näköisensä mallisto. Hänellä olikin heti tarkka visio siitä, miltä hän haluaisi tuotteiden näyttävän”, Kimmo Pirhonen kertoo.

Balmuirin Product and Design Manager Niina Ylitalo lähti luomaan Alexan vision pohjalta tuotteiden yksityiskohtia ja mitoitusta.

”Alexa oli tiiviisti mukana koko tuotesuunnitteluprosessin ajan ja malliston tuote- sekä värivalikoima ovat hänen käsialaansa”, Pirhonen jatkaa.

Alexa Dagmar / Balmuir

Balmuir määritti tuotevalikoiman laajuuden ja Alexan päätettävissään oli, millaisia tuotteita mallisto pitäisi sisällään.

”Tämä oli hyvä tapa luoda tuotteita, sillä näin varmistettiin, että mallisto Alexan näköinen ja hänen seuraajiaan puhutteleva,” Pirhonen täsmentää.

Jokipiin Pellava noudatteli samaa linjaa.

”Annoimme Vapulle vapaat kädet sillä rajoituksella, että visuaalisen suunnittelun raamina olivat keittiötekstiilit. Värimaailmaa emme rajoittaneet muuten kuin teknisten rajojen sisällä”, Timo Laurila kertoo.

Vappu Pimiä / Jokipiin Pellava

”Vappu Keittiössä -tekstiilimalliston inspiraatiot ovat kotoisin Helsingin vanhojen jugend-talojen ornamenteista, joiden mukaan kuosit ovat saaneet nimet Ornamentti ja Jugend. Hän on monitaitoinen ja valoisa persoona, jolla on näkemystä, taitoa ja sanansa sanottavana myös pellavatekstiilien maailmassa”, Laurila sanoo.

Uusi näkökulma ja yhteistyökuviot

Balmuirilla suunnitteluyhteistyö on tuonut uudenlaista näkökulmaa valikoimaan. Malliston tuotteet ovat tyyliltään nuorekkaita ja ajan hengessä kiinni.

”Koska Alexa on yksi tunnetuimmista suomalaisista muotivaikuttajista, hänen kauttaan tavoitamme laajasti muodista kiinnostuneita nuoria aikuisia. Malliston tuotteet sointuvat hyvin myös muuhun BMuir -valikoimaamme ja ne ovat helposti yhdisteltävissä muiden tuotteiden kanssa”, Kimmo Pirhonen kertoo.

Alexa Dagmar / Balmuir

Jokipiin Pellava sai yhteistyönkautta myös uusia yhteistyökuvioita.

”Hyödynsimme Vapun olemassa olevat verkostot tässä projektissa. Vapulle entuudestaan tuttu viestintätoimisto ja valokuvaaja hyppäsivät mukaan projektiin”, Timo Laurila kertoo.

”Kävi ilmi, että Vappu oli suunnitellut Muurlan Lasille tuotteita. Niinpä mekin päädyimme tekemään yhteistyötä heidän kanssaan,” Laurila jatkaa.

Keskustele jatkosta

”Yhteistyömme sujui erittäin hyvin ja kummatkin osapuolet ovat tyytyväisiä lopputulokseen. Joten emme lähtisi muuttamaan mitään suunnitteluyhteistyön tiimoilta”, Kimmo Pirhonen kertoo.

”Myynti on lähtenyt hyvin käyntiin ja ennakkomarkkinointia on voinut tehdä Vapun nimeä hyödyntäen. Haluamme nostaa Vapun suunnittelijana esiin ja hänen somenäkyvyytensä on meille merkittävä etu”, Timo Laurila sanoo.

”Olemme avoimia myös yhteistyömallistoille suunnittelijoiden, muodin vaikuttajien ja alan opiskelijoiden kanssa”

Molemmille yrityksille positiivinen kokemus on toive jatkosta. Niin Balmuir kuin Jokipiin Pellava ovat keskustelleet suunnitteluyhteistyön jatkosta vaikuttajiensa kanssa. Balmuir on valmis kokeilemaan myös jotain uutta.

”Olemme avoimia myös yhteistyömallistoille suunnittelijoiden, muodin vaikuttajien ja alan opiskelijoiden kanssa”, Balmuirin Pirhonen sanoo.

Lue seuraavaksi

28.11.2024

Täydellisyys piilee yksityiskohdissa

30.9.2024
,

Jätteestä kultaa – Infinited Fiber Company ja Untuvia haluavat materiaalivirrat kiertämään

7.7.2024
,

Urheilu on muodissa

Löydä ratkaisut

Pidä ajatuksesi ajan tasalla, tilaa Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirje

Lähetämme sähköpostiisi Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirjeen, josta voit lukea tuoreimmat Fab-artikkelit.

Siirry tilaamaan