Uhana loi ympärilleen uskollisen yhteisön

Vajaassa kymmenessä vuodessa Mira Vanttaja ja ­Hanna Virkamäki ovat ­luoneet vaatebrändinsä ­Uhana Designin ­ympärille uskollisen ­yhteisön. Siihen on tarvittu jutustelua, erilaisia malleja ja ­hyvän ­puolesta ­taistelua.

Hyvä tulee hyvän luo

Hanna Virkamäki: Halusimme alusta alkaen luoda vaatetuotannon rinnalle yhteisön, mutta emme tehneet sille suurta suunnitelmaa. Olemme luottaneet siihen, että mikä on meidän mielestämme tärkeää, se resonoi muissakin.  

Mira Vanttaja: Lähdimme aluksi liikkeelle siitä, miten voimme ilahduttaa ihmisiä. Markkinointi on siinä rinnalla onnistunut viidakkorummulla. Ehkä uskomme vähän sokeasti siihen, että hyvä tulee hyvän luo. 

Anna asiakkaiden tuntea sinut 

MV: Perustimme blogin ja Facebook-sivun ennen yrityksen perustamista. Aluksi se oli kevyttä jutustelua tekemisistämme. 

HV: Saamme paljon yhteydenottoja ja hyvin kaverillisia viestejä somekanavien ja sähköpostin kautta. Asiakkaiden avoimuus ja omatoiminen lähestyminen ovat yllättäneet positiivisesti. 

MV: Uskon, että se johtuu osin siitä, että olemme ensisijaisesti Mira ja Hanna Uhanasta, emme pelkästään kasvoton yritys.

Aina kannattaa tarjota kahvit

HV: Meille on ollut tärkeää rakentaa liikkeestämme olohuonehenkinen paikka enemmin kuin käyttää rahoja massiivisiin markkinointi­kampanjoihin.

MV: Olemme myös halunneet palkita asiakkaitamme. Olemme huomanneet, että usein hyvä mieli välittyy ihan pienistä asioista, että ”ai ihanaa täällä saa kahvia! Ja tähän saa vielä kaura­maitoa!” Olemme madaltaneet henkistä kynnystä astua kauppaan myös tarjoamalla oheis­toimintaa.

HV: Olemme järjestäneet esimerkiksi ­keikkoja. Ne ovat houkutelleet myös sellaisia ­ihmisiä, jotka eivät muuten tulisi liikkeeseemme. Instagramin ­Storiesissa olemme kyselleet asiakkaiden ­toiveita. Sieltä tuli aivan ihania juttuja, ­esimerkiksi liikuttava idea kaverien speed ­datingista. Nyt yritämme miettiä, miten ­käytännössä saisimme sen toimimaan. 

Ota kaikki mukaan

HV: Haluamme laajentaa kauneuskäsi­tystä ja ­monipuolistaa vallitsevaa naiskuvaa. ­Haluaisimme tulevaisuudessa kuvata mallistoja monien erilaisten mallien päällä. Mallimme voivat olla kaiken kokoisia, näköisiä ja värisiä ihmisiä. Saimme esimerkiksi Girl Gang -mallistostamme todella paljon kiitosta koskettavasta kampanjasta.

MV: Girl Gang -malliston yhteydessä meillä oli myös yhteisöllinen näyteikkuna, jossa ihmiset saivat ottaa polaroid-kameralla kuvia, kirjoittaa terveisiä ja rohkaisevia lauseita naisille. Ihmiset lähtivät innoissaan mukaan. 

Lue seuraavaksi

28.11.2024

Täydellisyys piilee yksityiskohdissa

30.9.2024
,

Jätteestä kultaa – Infinited Fiber Company ja Untuvia haluavat materiaalivirrat kiertämään

7.7.2024
,

Urheilu on muodissa

Löydä ratkaisut

Pidä ajatuksesi ajan tasalla, tilaa Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirje

Lähetämme sähköpostiisi Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirjeen, josta voit lukea tuoreimmat Fab-artikkelit.

Siirry tilaamaan