Vajaassa kymmenessä vuodessa Mira Vanttaja ja Hanna Virkamäki ovat luoneet vaatebrändinsä Uhana Designin ympärille uskollisen yhteisön. Siihen on tarvittu jutustelua, erilaisia malleja ja hyvän puolesta taistelua.
Hyvä tulee hyvän luo
Hanna Virkamäki: Halusimme alusta alkaen luoda vaatetuotannon rinnalle yhteisön, mutta emme tehneet sille suurta suunnitelmaa. Olemme luottaneet siihen, että mikä on meidän mielestämme tärkeää, se resonoi muissakin.
Mira Vanttaja: Lähdimme aluksi liikkeelle siitä, miten voimme ilahduttaa ihmisiä. Markkinointi on siinä rinnalla onnistunut viidakkorummulla. Ehkä uskomme vähän sokeasti siihen, että hyvä tulee hyvän luo.
Anna asiakkaiden tuntea sinut
MV: Perustimme blogin ja Facebook-sivun ennen yrityksen perustamista. Aluksi se oli kevyttä jutustelua tekemisistämme.
HV: Saamme paljon yhteydenottoja ja hyvin kaverillisia viestejä somekanavien ja sähköpostin kautta. Asiakkaiden avoimuus ja omatoiminen lähestyminen ovat yllättäneet positiivisesti.
MV: Uskon, että se johtuu osin siitä, että olemme ensisijaisesti Mira ja Hanna Uhanasta, emme pelkästään kasvoton yritys.
Aina kannattaa tarjota kahvit
HV: Meille on ollut tärkeää rakentaa liikkeestämme olohuonehenkinen paikka enemmin kuin käyttää rahoja massiivisiin markkinointikampanjoihin.
MV: Olemme myös halunneet palkita asiakkaitamme. Olemme huomanneet, että usein hyvä mieli välittyy ihan pienistä asioista, että ”ai ihanaa täällä saa kahvia! Ja tähän saa vielä kauramaitoa!” Olemme madaltaneet henkistä kynnystä astua kauppaan myös tarjoamalla oheistoimintaa.
HV: Olemme järjestäneet esimerkiksi keikkoja. Ne ovat houkutelleet myös sellaisia ihmisiä, jotka eivät muuten tulisi liikkeeseemme. Instagramin Storiesissa olemme kyselleet asiakkaiden toiveita. Sieltä tuli aivan ihania juttuja, esimerkiksi liikuttava idea kaverien speed datingista. Nyt yritämme miettiä, miten käytännössä saisimme sen toimimaan.
Ota kaikki mukaan
HV: Haluamme laajentaa kauneuskäsitystä ja monipuolistaa vallitsevaa naiskuvaa. Haluaisimme tulevaisuudessa kuvata mallistoja monien erilaisten mallien päällä. Mallimme voivat olla kaiken kokoisia, näköisiä ja värisiä ihmisiä. Saimme esimerkiksi Girl Gang -mallistostamme todella paljon kiitosta koskettavasta kampanjasta.
MV: Girl Gang -malliston yhteydessä meillä oli myös yhteisöllinen näyteikkuna, jossa ihmiset saivat ottaa polaroid-kameralla kuvia, kirjoittaa terveisiä ja rohkaisevia lauseita naisille. Ihmiset lähtivät innoissaan mukaan.