Värejä ja uudenlaista rentoutta – tältä näyttää muoti pandemian jälkeen 

Miltä näyttää pandemian jälkeinen muoti? Kysyimme sitä viideltä muodin ammattilaiselta, joista jokainen valitsi uutta aikaa ilmentävän vaatteen mallistostaan. 

1. Harkitumpia ostoksia 

 

Jukka Puljujärvi, Hálon perustaja ja suunnittelija: 

”Historiassa on nähtävissä, että aina kun vaikeista ajoista on selvitty, ihmiset haluavat puhjeta kukkaan ja iloita elämästä. Silloin värien käyttö yleensä lisääntyy. 

Valitsin Hálon mekon, jonka printti on Reidar Särestöniemen Kaltiolammet-teoksesta. Printissä on maalauksen osa, jossa kullerot kukkivat. Kulleropellot ovat minulle tärkeitä lapsuudenmuistoja Lapista, ne ovat siellä kesäisin kuin kultameriä. 

Mekon materiaalina on kierrätysviskoosi ja viskoosi. Pandemia-aika on viimeistään osoittanut, että me ihmiset kulutamme liikaa luonnonvaroja eikä maailma kestä sitä. Hálolle ekologinen tuotanto on ollut aina tärkeää ja olemme panostaneet kierrätysmateriaaleihin. Käytämme laadukkaita ja kestäviä kankaita ja kannustamme ostamaan vain tarpeeseen. 

Toivon, että pandemian jälkeen ihmiset harkitsevat enemmän ostoksiaan. Itse olen ainakin miettinyt paljon sitä, mikä elämässä on tärkeää.” 

2. Juhlat hiipivät arkeen 

 

Marjut Rahkola, Vimman perustaja ja luova johtaja: 

”Uskon, että tylsästä kotiasuverkkarilookista palataan väreihin ja struktuureihin, jopa juhlavampaan liehuvahelmaiseen lookiin. Vimman verkkokaupasta on ostettu viime aikoina paljon mekkoja, värejä ja kuoseja. Ihmiset alkavat selvästi herätä eloon, ja myös mielialat näkyvät vaatevalinnoissa

Juhla- ja arkipukeutuminen lähtevät sekoittumaan kiinnostavasti, esimerkiksi juhlamekon voi yhdistää collegeen tai lenkkareihin. Valitsemani ’pyjamalook’ on kotiasun parannus. Siinä ylellisempi materiaali tekee mukavasta vaatteesta katumuotia, ja vaate taipuu samalla myös juhlaan. Materiaali on jacquard-kudottua puuvillasekoitetta. Kudottu kuvio tekee vaatteesta pitkäikäisen, sillä kuvio ei haalistu pesussa tai nukkaannu. 

Olemme siirtyneet viime vuosien aikana tekemään pääosin aikuisten vaatteita, ja muutos on otettu tosi hyvin vastaan. Ihmiset haluavat nyt tukea kotimaisia tuottajia ja yrittäjiä. Enää ei riitä, että tuote on kaunis ja ekologinen, vaan sillä pitää olla sanomaa.” 

3. Vastuullisempia kankaita  

 

Rolf Ekroth, muotisuunnittelija: 

”Pandemia antoi aikaa miettiä oman vaatemerkkini arvoja ja sitä, mihin haluan pyrkiä tulevaisuudessa. Toivon että kriisi edesauttaa sitä, että muotimerkit pyrkivät vastuullisempaan tapaan valmistaa vaatteita ja kankaita. 

Viimeisimmän mallistoni tein Fortumin oljesta tuottamasta kuidusta valmistetusta kankaasta, josta teen myös seuraavan. En ole ikinä ollut yhtä yllättynyt laadusta kuin tämän kankaan kanssa, se on kevyt ja siinä on silkkijerseymäinen luksusmuodilta tuntuva pinta. Kaiken lisäksi se on tehty ruokatuotannon sivutuotteena. Kankaan pitäisi olla paljon isompi juttu kuin se vielä onkaan.  

Tyylit ja muoti vaihtelevat niin nopeasti, että on vaikea tehdä yleistyksiä, mitä on tulossa. Tein Vallilalle sadevaatemalliston yhteistyössä Wataru Tominagan kanssa. Siinä vahvat printit ovat tärkein juttu. Kukat olivat kyllä vahvemmin trendinä joitain vuosia sitten, minulla vain kesti innostua niistä.” 

4. Uudenlaista rentoutta  

 

Jarkko Kallio, Frennin toimitusjohtaja ja toinen perustaja: 

Elias-neuletakkimme on yksi myydyimpiä tuotteitamme ja klassikko, jossa yhdistyy monta ajankohtaista asiaa. 

Meitä kiinnostaa se, miten arki muuttuu ja ihmiset liikkuvat. Etätyö on muuttanut paljon sitä, mitä vaatteelta odotetaan. Ihmiset ovat löytäneet paremmin funktionaaliset vaatteet, tyyli on rentoutunut ja miehillä klassisen puvun tarve on vähentynyt. 

Elias on pikkutakin kaavalla tehty neuletakki, joka ajaa pikkutakin roolin. Siinä on pikkutakin istuvuus mutta neuletakin mukavuus. Ylipäätään neuleiden suosio on kasvanut koronan aikana. Neuletakkia on helppo ostaa netistäkin, kun istuvuus ei ole niin tarkkaa. Niissä laatu on kuitenkin tärkeää. Elias ei nyppyynny ja pitää ryhtinsä. 

Uskon, että pandemian jälkeenkin rentous jää, ja miehet uskaltavat valita uusia vaihtoehtoja eivätkä mene vanhan kaavan mukaan. Tyylikkään ei tarvitse olla epämukavaa.” 

5. Iloa, väriä, mukavuutta  

 

Hanna Riiheläinen, R/H:n suunnittelija ja toinen perustaja: 

”Uskon, että vaatteiden käyttömukavuus jää myös koronan jälkeiseen elämään. Ihmiset ovat ehkä jo kyllästyneitä perusverkkareihin, ja mukavilta vaatteilta haetaankin nyt laatua ja näyttävyyttä. Näin niitä voi käyttää kodin lisäksi vaikka työpaikalla tai ravintolassa ja myös miksailla helposti muuhun pukeutumiseen. 

R/H:lla on mennyt korona-aikanakin kokonaistilanteeseen nähden ihan hyvin, sillä meillä on aina ollut vahva neulos-design ja olimme jo ehtineet panostaa myös verkkokauppaan. 

Mickey Ruffle Dress on kevät–kesämallistostamme, johon halusin tuoda iloa, väriä ja hauskuutta. Mietin, miten voisin käyttää R/H:n Mickey-leikkausta näyttävämmin ja hauskemmin, mutta kuitenkin niin, että vaate pysyy tunnistettavana ja rentona käyttövaatteena. 

Halusin uudella mallistolla tuoda hyvää oloa naisille keskellä tätä kaikkea. Uskon että ihmiset hakevat vakavan kauden jälkeen pukeutumiseen keveyttä ja leikkisyyttä.” 

Lue seuraavaksi

,

Urheilu on muodissa

28.5.2024

Suunnittelijasta brändiksi – moduulivaatteista tunnetulle Sofia Ilmoselle oma yritys on opettanut kärsivällisyyttä

28.2.2024

Tiukan paikan tekstiileillä vihreämpiä ratkaisuja

Löydä ratkaisut

Pidä ajatuksesi ajan tasalla, tilaa Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirje

Lähetämme sähköpostiisi Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirjeen, josta voit lukea tuoreimmat Fab-artikkelit.

Siirry tilaamaan