“Vastuullisuuden osaamista yritysten hallituksiin”

Yrityksen vastuullisuus jää vain sanahelinäksi tai viherpesuksi, jos sitä ei tuoda osaksi strategiaa, kirjoittaa Fiblonin markkinointi- ja viestintäjohtaja Anne Ekberg.

Yrityksen vastuullisuus lähtee strategiasta. Strategia taas on tärkeä osa hallituksen työtä. Tuoreen kyselyn mukaan kuitenkin enemmistö suomalaisista PK-yrityksistä toimii ilman aktiivista hallitusta ja kirjallista strategiaa.

Tämä tuntuu absurdilta.

Yhä useampi yritys kertoo yritysvastuun olevan heille merkityksellinen asia, mutta vain harvassa hallituksessa on vastuullisuusosaamista.

Maailma muuttuu ympärillämme nopeammin kuin koskaan. Tulevaisuudessa pärjäävät erityisesti sellaiset yritykset, jotka omilla tuotteillaan tai toiminnallaan pystyvät ratkaisemaan globaaleja haasteita. Vastuullisuusosaaminen on myös tärkeää, jotta strategiassa osataan ennakoida tulevia muutoksia ja riskejä. Erityisesti tekstiilialalla vastuullisuuskysymykset korostuvat, koska toimintaketjut ovat usein pitkiä.

Vastuullisuus jää helposti irrallisiksi hankkeiksi, puuhasteluksi tai viherpesuksi.

Yritysvastuuverkosto FIBSin vuoden 2018 vastuullisuustutkimuksen mukaan vain noin 40 prosentissa hallituksista vähintään yksi hallituksen jäsen hallitsee yritysvastuukysymykset. Ja vaikka hallitsisikin, aina eivät johdon vastuullisuusajatukset jalkaudu käytännön tasolle. Vastuullisuus jää näistä lähtökohdista helposti irrallisiksi hankkeiksi, puuhasteluksi tai viherpesuksi ilman todellista hyötyä liiketoiminnalle.

Itse koen, että yrityksen toiminta voi olla aidosti vastuullista vasta sitten, kun vastuullisuus on integroitu osaksi liiketoimintaa ja sen pohjalta tehdään päätöksiä. Se kannattaa, koska yritysvastuusta on tullut tärkeä lisäarvo yhä useammalle asiakkaalle ja he haluavat sitä kumppaneiltaankin.

Asiakkaat odottavat vastuullisuutta

Meillä Fiblonilla vastuullisuus on nostettu hallitustyöskentelyn agendalle. Yritysvastuusta on tullut tärkeä lisäarvo yhä useammalle asiakkaallemme ja he haluavat sitä kumppaneiltaankin.

Olemme vastuullisuustyössämme pitkällä, ei vain niiden toimenpiteiden ansiosta, joita olemme viimeisten 25 vuoden aikana toteuttaneet, mutta myös siksi, että vastuullisuus on aidosti rakennettu strategiaamme.

Fiblonin strategia pohjautuu voimakkaasti neljään arvoomme, jotka ovat työnilo, tyytyväinen asiakas, ympäristöä kunnioittaen ja kannattava kasvu. Kaikki nämä arvot toteutuvat päivittäisessä toiminnassamme.

Oma toiminta on tietenkin kehitettävä erinomaiselle tasolle, mutta emme saa ajatella toimivamme tyhjiössä. Meidän täytyy ymmärtää toimintamme sidokset ja vaikutukset joka suuntaan. Haluamme omalta osaltamme auttaa sidosryhmiämme, ennen kaikkea asiakkaitamme, tekemään parempia ja vastuullisempia valintoja.

Me uskomme, että aidolla vastuullisuudella voi rakentaa menestystä.

Me Fiblonilla uskomme, että aidolla vastuullisuudella voi sitouttaa henkilökuntaa ja asiakkaita – ja rakentaa menestystä. Rohkaisen kaikkia yrityksiä pohtimaan oman toimintansa vaikutuksia, koska tulevaisuudessa kilpailemme entistä kovemmin osaavasta työvoimasta ja asiakkaiden suosiosta. Kaikenlaisen kilven kiillottamisen aika on ohi. Tarvitaan tekoja.

Lue myös: Yritysvastuuta pitäisi säännellä EU-tasolla

Lue myös: ”Suomen pitää hyötyä täällä kehitetyistä innovaatioista”

Lue seuraavaksi

30.1.2025

Kaikki lähtee arvoista – perinteistä yritystä uudistamassa

19.12.2024

Rakkauskirjeitä kahden kulttuurin kohtaamisesta

28.11.2024

Täydellisyys piilee yksityiskohdissa

Löydä ratkaisut

Pidä ajatuksesi ajan tasalla, tilaa Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirje

Lähetämme sähköpostiisi Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirjeen, josta voit lukea tuoreimmat Fab-artikkelit.

Siirry tilaamaan