Lastenvaatteita tekevä Papu käy aktiivista vuoropuhelua asiakkaiden kanssa verkossa. Papun perustaja ja pääsuunnittelija Anna Kurkela kertoo, mitä hyötyä siitä on ollut.
”Ei riitä, että on hyvä tuote. Se pitää myös tehdä asiakkaalle kiinnostavaksi. Lastenvaatteet voivat olla arkinen, tylsä juttu, minkä vuoksi Papu on luonut niiden ympärille inspiroivan verkkoyhteisön. Meillä on Facebookissa ja Instagramissa yhteensä noin 75 000 seuraajaa, eikä meidän tarvitse juuri muuten markkinoida. Inspiroivat kuvat riittävät.
Lisäksi keskustelemme asiakkaiden kanssa esimerkiksi Facebook Messengerissä ja Whatsappissa. Kun reklamointi on tehty helpoksi, valitukset päätyvät meille, eivät keskustelupalstoille.
Vuodenvaihteessa 2018 keräsimme yhdessä OP:n kanssa Suomen historian suurimman vaatealan joukkorahoituksen: lähes 500 000 euroa ja 610 uutta osakkeenomistajaa. Tavoitteena oli saada mukaan perinteisten sijoittajien lisäksi nuoria äitejä, jotka eivät yleensä mieti sijoittamista.
Onnistuimme molemmissa. Kokeneet vakuutimme luvuilla, uusiin taas puri joukkorahoituskampanjamme veikeä tarina. Kutsuimme kaikki mukaan Kultanakkikerhoon, jonka kampanjalogo oli kuosistamme tuttu nakki. Meille nakki symboloi rohkeutta ja huumoria.
Kaikkien onnistumisten taustalla on se, että tuntee asiakaskuntansa toiveet ja mediankäyttötavat hyvin. Siinä aktiivinen dialogi verkossa on korvaamatonta.”
Juttu on aiemmin ilmestynyt Fab-lehden numerossa 3 (2018).
Lue myös: ”Olemme vastavoima palveluiden katoamiselle” – Siksikin Noshista tuli ilmiö