4 x vanhat vaatteet uudeksi liiketoiminnaksi

Vanhojen vaatteiden uudelleenkäyttö ja käyttöiän pidentäminen on jo osa monen brändin bisnestä. Keräsimme kiinnostavat esimerkit yhteen.

1. Vanhojen vaatteiden uudelleenkäyttö

Amerikkalaisen ulkoiluvaatevalmistajan Patagonian ReCrafted-mallisto tehdään sen vanhoista vaatteista, joita ei pysty enää korjaamaan käyttökelpoisiksi. 

Uniikeista vaatteista on tullut maailmalla hitti: niitä on myyty jo tuhansia, vaikka ne ovat uusia kalliimpia. Vaatteiden juju on Patagonian tunnistettava suunnittelu, persoonalliset väriyhdistelmät ja huolellinen räätälöinti, jonka Patagonia on ulkoistanut kokeneelle kumppanille.

 

Jalostettujen vaatteiden suomalainen edelläkävijä on Globe Hope, joka on muokannut kierrätetyistä materiaaleista uusia designtuotteita jo vuodesta 2003. Käytettyjä materiaaleja hyödyntävät myös Remake ja Piece of Jeans.

2. Helppo käyttöiän pidentäminen

Vanhoja vaatteita on korjattu maailman sivu, mutta nyt sille olisi tarvetta enemmän kuin koskaan: Ellen McArthur -säätiön tutkimuksen mukaan vaatteiden hiilidioksidipäästöt vähenisivät jopa 44 %, jos niitä käytettäisiin tuplasti enemmän kuin nykyiset 160 keskimääräistä käyttökertaa.

Oikiat Design on lähtenyt rakentamaan kokonaan uutta liiketoimintaa vaatteiden käyttöiän pidentämiseksi. Vaatelaastarit ovat vastuullisesti tuotettuja tekstiilin tarrapaikkoja. Uusimpana markkinoille on tuotu Pullosta paikaksi -mallisto, jonka tekstiilinä on kierrätyspolyesteri. Oikiat tekee myös yhteistyötä yritysten kanssa. Joutsenen kanssa se on kustomoinut ja kehitettänyt erityisesti untuvatakkeihin ja Image Wearin kanssa työvaatteisiin kohdennetut korjaustuotteet.  

Lue, miten Vaatelaastari kehitettiin ilman aiempaa innovointitaustaa.

 

Myös lastenvaatettaja Reima on kehittänyt oman Reima-korjaussarjansa, jolla voi korjata vedenpitävät päällysvaatteet ompelematta. Settiin kuuluu myös kovassa käytössä kuluvia lisäosia, kuten silikoniset jalkalenkit.

3. Brändien tarjoamat korjauspalvelut

Muutama vuosi sitten retkivaatettaja Sastan ulkomaiset kilpailijat ottivat korjauspalvelut myyntivaltikseen. Sasta oli tarjonnut tuotteidensa korjauspalveluja jo vuosikymmeniä.

Lue Sastan tiestä Erämaasta parrasvaloihin.

Korjauspalvelun tarjoaminen on monelle brändille samalla viestinnällinen teko, sillä se osoittaa, että vaate on tehty kestämään vuosia. Myös esimerkiksi Joutsen tarjoaa untuvatuotteidensa pesu- ja korjauspalvelua, Arela huoltaa luksusmateriaaleista kudottuja neuleitaan ja Frenn miestenvaatteitaan.

Kestävää garderobia arvostetaan kuten ennen vanhaan, mutta nykyaikaisella konseptilla.

Arkivé Ateliér on tehnyt vaatteiden huoltamisesta kokonaan uutta liiketoimintaa. Se myy vaate-, kenkä- ja asustehuoltotuotteita ja myös huoltaa vaatteita ja nahkatuotteita. Nettisivuillaan se tarjoaa rutkasti tietoa – ”kauneusrutiineja vaatekaapille”. Kestävää garderobia ylläpidetään ja arvostetaan kuten ennen vanhaan, mutta nykyaikaisella konseptilla.

Vaatteiden huolto voi kuluttajille tuntua edelleen kalliilta ja vaikealta verrattuna uuden vaatteen tilaamiseen netistä. Palveluiden arvonlisäveron alentaminen voisi olla yksi ratkaisu lisäämään tuotteiden elinkaarta pidentävien palveluiden käyttöä.

4. Second hand -kauppapaikat brändien kumppaneina

Suomen Tekstiili & Muodin kuluttajatutkimuksen mukaan käytettyjen vaatteiden liikkeet ja kirpputorit ovat alle 30-vuotiaiden naisten toiseksi suosituimpia kauppapaikkoja ketjuliikkeiden jälkeen. Erityisesti nuoret shoppailevat niissä siinä missä muuallakin.     

Siksi second hand -kauppojen kannattaa näyttää yhtä hyviltä kuin muiden liikkeiden. Tässä ovat onnistuneet second hand -verkkokauppoja pyörittävät  Emmy, Rekki ja Vestis. Vaikka jakamisalustoja on lukuisia Torista Facebookin myyntiryhmiin, nämä yritykset ovat onnistuneet tekemään palvelun helpoksi myös heille, jotka haluavat vaatteista eroon. 

Emmyllä on ympäri Suomen lukuisia myyntilaatikoita, joihin kuluttajan tarvitsee vain nakata vaatteensa ja tietonsa, ja Emmy hoitaa myynnin. Se on jo laajentanut toimintaa myös Viroon.

Ostajia ei tarvitse tavata itse.

Rekkiin voi rekisteröityä netissä ja postittaa vaatteensa myyntiin.

Vestis tekee yhteistyötä Marimekon ja Kalevala Korun kanssa, joiden second hand -kauppiaana se toimii. Näiden brändien tuotteita se ottaa kuluttajilta vastaan postitse, ja muut tuotteet voi myydä viemällä vaatteensa Vestiksen Espoon-myymälään. 

Myös nettikirppis Vähänkäytetty.fi on samoilla linjoilla, sinne voi joko lähettää vaatteet myyntiin tai tehdä myyntityön alustalla itse. Kummassakaan tapauksessa ei tarvitse itse tavata ostajia.

Lue stjm.fi-sivuilta lisää, miten voit kierrättää vanhat vaatteet ja kodintekstiilit. 

Lue seuraavaksi

19.12.2024

Rakkauskirjeitä kahden kulttuurin kohtaamisesta

28.11.2024

Täydellisyys piilee yksityiskohdissa

30.9.2024
,

Jätteestä kultaa – Infinited Fiber Company ja Untuvia haluavat materiaalivirrat kiertämään

Löydä ratkaisut

Pidä ajatuksesi ajan tasalla, tilaa Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirje

Lähetämme sähköpostiisi Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirjeen, josta voit lukea tuoreimmat Fab-artikkelit.

Siirry tilaamaan