5 syytä panostaa omaan kivijalkamyymälään verkon sijaan

Kivijalkamyymälän kuolemaa on povattu jo pitkään, ja moni brändi on keskittynyt myymään tuotteitaan verkossa. Suomalaisiin farkkumerkkeihin erikoistunut M.A.S.I Company avasi juuri ensimmäisen Farkkutehdas-konseptimyymälän Seinäjoen Ideaparkiin. Toimitusjohtaja Anu Koskimäki kertoo, miksi yrityksen kannattaa perustaa uusi konseptimyymälä tässä ajassa.

1. Oikea malli ja koko löytyy kerralla

”Farkut eivät ole se helpoin tuote hankkia. Verkkokauppojen yhteydessä on tarjolla kokotaulukkoja ja videoita, mutta osto voi silti mennä pieleen. Moni kuluttaja ei tunne omaa vartaloaan eikä tiedä, mikä on oikea koko tai mikä malli istuisi parhaiten. Liikkeessä on mahdollista etsiä asiantuntevan myyjän kanssa sopivia vaihtoehtoja ja sovittaa kerralla useita farkkuja. Hintaan kuuluu tarvittaessa myös paikan päällä tehtävä lyhennyspalvelu.”

”Haluamme myydä asiakkaalle vain tulevia lempifarkkuja. Toivomme, että farkkujamme pidetään pitkään ja hoidetaan hyvin.”

2. Brändi haltuun ja koko valikoima esiin

”Halusimme avata liikkeen, jossa koko brändi on omissa hyppysissämme. Moni on ehkä tutustunut farkkubrändeihimme Lee Cooperiin ja Very Niceen verkkokaupassa tai jälleenmyyjien liikkeissä, mutta silti kokonaiskuva brändistä voi jäädä ohueksi. Farkkutehdas-myymälässä saa katsauksen koko mallistoon.”

”Haluamme myydä asiakkaalle vain tulevia lempifarkkuja”

”Olemme suunnitelleen konseptin tarkkaan. Kivijalassa voimme tuoda selkeämmin esiin brändin koko kirjon, tuoda omia arvojamme esiin ja järjestää ketterästi kampanjoita.”

3. Vastuullisuustyö pääsee esiin

”Farkkumyymälä toimii myös paikkana, jossa voimme jakaa tietoa vastuullisuudesta ja tehdä näkyväksi omaa tuotantoamme lähialueilla. Haluamme kertoa kuluttajille farkun valmistuksen prosesseista sekä valinnoista, joita kuluttaja voi tehdä vaatteita hankkiessaan.”

4. Suoraa palautetta asiakkailta

”Oman myyntikanavan kautta saamme palautetta suoraan asiakkailta ilman, että tieto kiertää jälleenmyyjien kautta. Konseptimyymälän avajaisissa ilahduimme positiivisen palautteen määrästä. Meille on tärkeää saada suora kontakti asiakkaisiimme.”

”Liike toimii meillä koelaboratoriona. Voimme testata brändin uusia malleja ja värejä ja todeta nopeasti mikä niistä toimii ja mikä ei.”

5. Mahdollisuus kokeilla uutta ja tehdä yhteistyötä

”Myymälässä meillä on mahdollisuus toteuttaa kokeiluita ja ideoita. Järjestämme muun muassa korjausompelukursseja ja testaamme kiertotalouden palvelukonsepteja. Tavoitteena on saada näistä palveluista tulevaisuudessa kaupallisesti toimivia.”

”Luvassa on myös yhteistyötä Seinäjoen ammattikoulun kanssa sekä teemakeskusteluita tekstiileistä ja niiden tuotannosta. Konseptimyymälämme tarjoaa opiskelijoille näkökulmaa teolliseen tuotantoon, kiertotalouteen ja vastuullisuuteen. Pääsemme tulevaisuudessa opettamaan ja oppimaan yhdessä heidän kanssaan.”

M.A.S.I Company on 1972 perustettu suomalainen tekstiilialan yritys ja Pohjois-Euroopan suurin farkkujen valmistaja. Farkkutehdas-myymälässä myynnissä olevat farkkumerkit Very Nice ja Lee Cooper valmistetaan Viron Valgassa, 300 kilometrin päässä Helsingistä. 

Sinua voi kiinnostaa myös:

Miestenvaatebrändi FRENN avasi Helsinkiin uuden lippulaivamyymälän

Lue seuraavaksi

,

Urheilu on muodissa

28.5.2024

Suunnittelijasta brändiksi – moduulivaatteista tunnetulle Sofia Ilmoselle oma yritys on opettanut kärsivällisyyttä

30.4.2024

Kasvivärit kaipaavat vauhdittajakseen vahvoja brändejä

Löydä ratkaisut

Pidä ajatuksesi ajan tasalla, tilaa Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirje

Lähetämme sähköpostiisi Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirjeen, josta voit lukea tuoreimmat Fab-artikkelit.

Siirry tilaamaan