Korona-aikana moni tekstiili- ja muotialan yritys on kehittänyt uusia tuotteita tai hakenut uusia markkinoita verkkokaupan kautta. Muutoksessa ei pidä unohtaa aineettoman omaisuuden suojaamista, kirjoittaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n lakimies Varpu Laankoski.
Tekstiili- ja muotialan yritykset toimivat luovalla ja jatkuvasti uudistuvalla alalla. Siksi tuotteen tai palvelun brändillä ja muotoilulla – aineettomalla omaisuudella – on monelle yritykselle paljon kaupallista merkitystä.
Korona-aikana moni yritys on muuttanut toimintatapojaan ja kehittänyt uusia liiketoimintamalleja selviytyäkseen. Kun yritys kehittää uusia tuotteita, on muistettava huolehtia aineettoman omaisuuden suojaamisesta. Muuten vastaan voi tulla vaikkapa tuotekopioita ulkomaisessa verkkokaupassa.
Näillä neljällä ohjeella pääset hyvään vauhtiin aineettoman omaisuuden suojaamisessa.
1. Rekisteröi tärkeät immateriaalioikeudet ja vaikuta yrityksen arvoon
Tekstiili- ja muotialalla toimivan yrityksen on hyvä rekisteröidä tavaramerkkinsä kattavasti kaikilla päämarkkina-alueillaan. Samoin on suositeltavaa hakea mallisuojaa ainakin kaikkein yksilöllisimmille ja bisneksen kannalta merkittävimmille tuotteille. Tekijänoikeussuojan saamisen kynnys puolestaan on perinteisesti muotituotteilla melko korkea.
Se, miten hyvin yritys on suojannut brändinsä ja tuotteensa tavaramerkkien, mallisuojan, tekijänoikeuksien, patenttien ja muiden IPR-oikeuksien (Intellectual Property Rights) avulla, vaikuttaa osaltaan myös yrityksen taloudelliseen arvoon.
2. Puolustaudu väärinkäytöksiä vastaan
Kun rekisteröit immateriaalioikeudet, pääset puuttumaan tehokkaasti tuoteväärennöksiin ja muihin oikeudenloukkauksiin.
Tavaramerkkinsä rekisteröinyt yritys saa yksinoikeuden kyseiseen merkkiin ja voi kieltää muilta sen luvattoman käytön. Tavaramerkin tai mallioikeuden avulla yritys voi puolustautua tehokkaasti kopiointia tai muuta yrityksen brändin tai tuotteiden luvatonta kaupallista hyödyntämistä vastaan.
3. Lisensoi ja kasvata bisnestä
Lisensointiyhteistyö on keino kasvattaa liiketoimintaa. Yritys voi lisensoida käyttöoikeuden vaikkapa tavaramerkkiinsä tai kuosiinsa. Lisäksi yritys voi hankkia lisenssejä muilta. Näin asiakaskuntaa ja tulovirtaa voi laajentaa uusien yhteistyökumppanien avulla.
Esimerkiksi Finlayson ja Marimekko ovat hyödyntäneet lisensointia menestyksekkäästi. Teknisiin tekstiileihin tai älytekstiileihin erikoistuneet yritykset taas voivat kasvattaa liiketoimintaansa vaikkapa omistamiaan patentteja lisensoimalla.
4. Suojaa oikeutesi jo rahoituksen saamisen takia
Yleensä ulkopuolisen rahoituksen saaminen edellyttää, että IPR-oikeudet on suojattu asianmukaisesti. Siksi IPR-oikeudet kannattaa suojata jo yrityksen perustamisvaiheessa. On tärkeää muistaa myöhemminkin huolehtia IPR-oikeuksien ylläpidosta ja uudistamisesta.
Muistathan, että asiantuntija-apua on saatavilla ja sitä kannattaa hyödyntää. Suomen Tekstiili & Muoti ry tarjoaa jäsenilleen maksutonta neuvontaa IPR-asioissa ja niihin liittyvissä sopimuskysymyksissä. Autamme tarvittaessa myös sopivien yhteistyökumppaneiden löytämisessä.
IPR-oikeudet ja niihin liittyvä neuvonta Suomen Tekstiili & Muoti ry:n sivuilla.