Kuluttaja pohtii tuotteen hintaa – usein sen kalleutta. Moni kuitenkin yllättyy, kun näkee, miten kulut jakautuvat ja mikä on eri toimijoiden osuus. Uhanan toinen pääsuunnittelija ja perustaja Mira Vanttaja kertoo, miksi hintaa kannattaa avata ja mitä yritys on siitä oppinut.
Kuluttaja ei välttämättä tule vaatekaupassa ajatelleeksi, että vaatteen taustalla on pitkä tuotantoketju. Sen hinta ei tupsahda sellaisenaan brändin tilille, vaan jakautuu useaan eri osaan. Brändin osuus on tyypillisesti alle viidennes vaatteen hinnasta.
Hinnasta yli 80 prosenttia jää silti Suomeen esimerkiksi veroina ja jälleenmyyjän osuutena – riippumatta siitä, missä tuote on valmistettu. Uhanan Mira Vanttaja kertoo, mitä lisäarvoa hinnan avaaminen tuo asiakkaalle.
”Hinnanmuodostuksessa tärkeää on, että asiakas ymmärtää tuotteen arvon”
1. Kuluttajan ymmärrys lisääntyy
Hinnanmuodostuksessa tärkeää on, että asiakas ymmärtää tuotteen arvon. Uhanalle hinnan avaaminen on osa yrityksen läpinäkyvyyttä.
”Olemme avanneet hinnanmuodostusta, sillä haluamme toimia läpinäkyvästi, jotta ihmiset ymmärtäisivät, mistä hinnat todellisuudessa koostuvat”, Mira Vanttaja kertoo.
Hän haluaa asiakkaiden ymmärtävän, että hinta pitää sisällään myös sosiaalista vastuuta.
”Halvat ketjufirmat ovat vääristäneet hintoja niin paljon, että eettisesti tuotettu tuote voi näyttäytyä kalliina, vaikka todellisuudessa siinä kaikki tuotteen valmistukseen osallistuvat ihmiset ovat saaneet asianmukaisen palkan työstään.”
2. Avoimuus herättelee selkeään viestintään
Moni asia ei ole asiakkaalle itsestään selvää, joten on syytä pohtia, miten asioita avataan.
”Olemme oppineet, että hinnanavaus herättää keskustelua niin puolesta kuin vastaan. Uskomme kuitenkin avoimuuteen ja siihen, että ihmisiä on hyvä herätellä siitä, mistä ja kelle he maksavat”, Vanttaja sanoo.
”Olemme myös oppineet, että hinnanavauksessa on syytä eritellä tarkasti, mihin kaikkeen muun muassa brändin osuutta käytetään, sillä moni meille itsestään selvä asia ei luonnollisestikaan ole asiakkaalle itsestäänselvyys. Selkeä viestintä on siis avainasemassa tässäkin.”
”Brändin osuudella katetaan käytännössä kaikkea brändin pyörittämiseen liittyviä kuluja”
3. Brändin toimintaa ja arkea ymmärretään paremmin
Kuluttaja ei ehkä tule ajatelleeksi, että brändin siivu ei tule omistajille puhtaana käteen.
”Brändin osuudella katetaan käytännössä kaikkea brändin pyörittämiseen liittyviä kuluja”, Mira Vanttaja kertoo.
”Työntekijöiden palkkoja ja sivukuluja, liiketilojen ja toimiston vuokria, markkinointikuluja, suunnittelukuluja, kaavoituskuluja, tapahtumien järjestämiseen liittyviä kuluja, tuotekehityskuluja, lähetyskuluja, pr-kuluja ja kaikkia ostopalveluihin ja erilaisiin tarvikkeisiin käytettyjä kuluja”, Vanttaja luettelee.
Uhanalla ei ole kausialennusmyyntejä, mutta joskus yritys tekee pieniä yksittäisiä kampanjoita.
”Mikäli tuotteita joskus myydään alennuksella, myös alennus katetaan brändin osuudesta”, Vanttaja muistuttaa.
4. Asiakkaiden reaktiot vievät eteenpäin
Mira Vanttajan mukaan Uhanan asiakkaat ovat ottaneet tiedon hyvin vastaan.
”Monet ovat kannustaneet tekemään näin useammankin tuotteen kohdalla. Moni on meidän esimerkistämme pyytänyt myös muita merkkejä avaamaan hintojaan”, hän kertoo.
Asiakkailta on tullut kiitosta hintojen avaamisesta.
”Se on avannut heidän silmänsä vaatetuotannolle ja sille, mistä he maksavat, kun ostavat meiltä”, Vanttaja sanoo.
”Kun hinnan avaaminen on saanut laajempaa näkyvyyttä esimerkiksi iltapäivälehdissä, on vastaanotto ollut hieman kriittisempää ja hintoja on saatettu kauhistella avauksesta huolimatta. Uskon, että meidän asiakkaamme ovat kuitenkin ymmärtäneet tämän hyvin.”
Teksti: Milla Vainio
Kuvat: Uhana ja Suomen Tekstiili & Muoti
Lue myös: Tekstiili- ja muotiala tänään: Mistä vaatteen hinta muodostuu?