Näin Business Finlandin toiminta muuttuu 

Mitä globaalin kasvun kiihdyttämö Business Finland tarjoaa tekstiili- ja muotialan yrityksille Lifestyle-ohjelman jälkeen? Ainakin se kannustaa yrityksiä hyödyntämään ohjelmassa syntyneitä kontakteja ja jatkamaan vientiponnistelujaan.

Business Finlandin Lifestyle-ohjelma ehti saada muotialan viennin ja yhteistyön vasta alulle, kun se jo päättyi. Näin kirjoitti Myssyfarmin toinen omistaja Anna Rauhansuu helmikuun Fabissa. Hänen mielestään suomalaiseen muotialaan kannattaisi satsata, koska sillä on hyvät kasvun mahdollisuudet. 

Business Finland auttaa suomalaisyrityksiä kasvamaan ja kansainvälistymään. Organisaatio syntyi vuoden 2018 alussa, kun Finpro ja Tekes yhdistyivät.

Business Finlandin ohjelmajohtaja Sanna Piiroinen on pahoillaan, jos Lifestyle-ohjelman loppuminen tuli yllätyksenä.

”Me laitoimme ohjelmassa pallon liikkeelle, mutta yritysten pitää viedä sitä nyt eteenpäin itse. Haastaisin siis yrityksiä aktiivisuuteen.” 

Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että yritysten kannattaa lyöttäytyä yhteen ja hakea yhteistä rahoitusta.

Vuodenvaihteessa Business Finland järjestää vielä kerran muotialan yritysten yhteisen showroom- ja ostajatapaamisen Japanissa, mutta sen jälkeen toimintamalli muuttuu.

”Yritykset voivat hakea meidän kauttamme Explorer- tai Group Explorer -rahoitusta halutessaan uusille markkinoille. He voivat palkata tuella esimerkiksi yhteisen projektipäällikön”, Piiroinen kertoo.

Monialaisemmat ohjelmat 

Nyt käynnissä olevissa Business Finlandin ohjelmista useat ovat entistä monialaisempia.

Se on iso ja dramaattinenkin muutos, kun aiemmin toimialakohtaisia kasvuohjelmia saattoi olla kymmeniä erilaisia.

Vuoden alussa alkoi esimerkiksi nelivuotinen kiertotalouden ohjelma, jonka tavoitteena on uudistaa ja kehittää yrityksiä ja lisätä niiden vientimahdollisuuksia kiertotalouden malleja hyödyntämällä.

”Emme halua rajoittaa kiertotaloutta mihinkään toimialaan. Haluamme vaikuttaa laajasti ja luoda ekosysteemejä”, sanoo Bio and Circular Finland -kiertotalousohjelman vetäjä Outi Suomi.

Syksyllä taas on alkamassa Experience Commerce Finland -ohjelma, joka on suunnattu laajasti kuluttajaliiketoimintaa tekeville yrityksille, jotka hyödyntävät uutta teknologiaa ja tavoittelevat kansainvälistä kasvua.

Ohjelmajohtaja muistuttaa, ettei Business Finland toimi vain ohjelmien kautta. 

”Jos yrityksellä on kasvuhalua ja sen lisäksi kykyä ja omia resursseja kasvuun ja kansainvälistymiseen, tapaamme mielellämme ja kerromme, miten voisimme auttaa esimerkiksi verkostoitumisessa, rahoituksessa tai neuvonnalla.”

Suomen Tekstiili & Muoti kartoittaa, millaisia vientisuunnitelmia ja -tarpeita muoti- ja lifestylealan jäsenyrityksillä on. Lue lisää

Lue myös: 10 kovinta muodin ja lifestylen suomalaista kasvajaa

Lue seuraavaksi

30.9.2024
,

Jätteestä kultaa – Infinited Fiber Company ja Untuvia haluavat materiaalivirrat kiertämään

7.7.2024
,

Urheilu on muodissa

28.5.2024

Suunnittelijasta brändiksi – moduulivaatteista tunnetulle Sofia Ilmoselle oma yritys on opettanut kärsivällisyyttä

Löydä ratkaisut

Pidä ajatuksesi ajan tasalla, tilaa Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirje

Lähetämme sähköpostiisi Suomen Tekstiili & Muodin uutiskirjeen, josta voit lukea tuoreimmat Fab-artikkelit.

Siirry tilaamaan