Tuore raportti: Digitaalisen ja fyysisen kokemuksen integrointi elinehto muotialan yrityksille

Digitalisaatio tarjoaa uusia mahdollisuuksia asiakkaiden tarpeiden ymmärtämiseen ja heidän tavoittamiseensa, mutta tahtotilan on lähdettävä yrityksen sisältä. Suomen Tekstiili & Muodin tilaama raportti kertoo, mikä on digitalisaation nykytila muotiteollisuudessa ja millä konkreettisilla työkaluilla digitalisaatio edistää yritysten liiketoimintaa.

Muotiala on riippuvainen kuluttajien käyttäytymisestä, ja digitaalisten ympäristöjen ja työkalujen mahdollistamat uudet toimintatavat muokkaavat vahvasti paitsi asiakkaiden, myös yritysten työntekijöiden maailmankuvaa ja tarpeita. 

Raportista käy ilmi, että tällä hetkellä toimialan edelläkävijäyritykset panostavat fyysisten ja digitaalisten kanavien integraatioon, tuotanto- ja toimitusketjujen muokkaukseen sekä virtuaalitodellisuuksien kokeiluihin. Suurimmat konkreettiset haasteet löytyvät verkkokaupan puolella, jossa palautusten suuri määrä aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia, turhaa työtä ja merkittäviä ilmastovaikutuksia. Näihin ongelmiin yritykset pyrkivät vastaamaan mm. digitaalisilla sovitusratkaisuilla.

“Tämä tutkimus tarjoaa näkymän lähitulevaisuuden kehityskulkuihin muotialalla. Tällä hetkellä valtaosa yrityksistä kamppailee yhä digitalisaation perusrakennuspalikoiden, kuten datan ja integraatioiden kanssa”, sanoo Aleksandra Prami, STJM:n digitalisaatiohankkeen projektipäällikkö. ”Onnistuakseen digitalisaation hyödyntämisessä tarvitaan sekä yritysjohdon tukea että riittävästi resursseja.” 

Trendeinä kokotietoja hyödyntävät suositteluteknologiat, tekoälystä ja kiertotalous

Tulevan viiden vuoden aikana kuluttajarajapinnassa monet jo pidempään pinnalla olleista digitalisuuden trendeistä ja ilmiöistä jatkavat tärkeimpien joukossa.

”Tekoäly, käytettyjen tuotteiden verkkokauppa, digituotepassi, 3D-suunnittelun mahdollistamat mittatilausratkaisut ja kokotietojen hyödyntäminen verkkokaupassa tulevat olemaan tärkeitä digitalisuuden ilmiöitä lähitulevaisuudessa”, sanoo Prami. 

Muita trendejä ovat tarpeenmukainen ja käyttökelpoinen data, dataohjautuvuus liiketoiminnan suunnittelussa, phygital eli fyysisten ja digitaalisten ympäristöjen integroituminen, toimitusketjujen ketteryys sekä sosiaalisen median persoonallinen käyttö sisältöjen luomisessa ja mainonnassa. 

Suomalaiset suhtautuvat varovaisemmin digitaaliseen muotiin

Osana tutkimusta toteutettiin suomalaisille nuorille kysely, jonka perusteella Suomessa suhtautuminen digitaalisiin vaatteisiin on selvästi varovaisempaa kuin Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Suomessa vain 21 % vastaajista on hankkinut digitaalisia vaatteita, kuten skinseja ja avatarille ostettavia asuja, ja aikoo tehdä niin myös jatkossa. Kiinassa vastaava luku on 52 %, Yhdysvalloissa 42 %. Suomalaisista vastaajista jopa 46 % kieltää olevansa edes kiinnostunut digitaalisista vaatteista.

Digitaalinen muoti on jo nyt varteenotettava tekijä erityisesti suurille ja tunnetuille brändeille ja yrityksille. Samalla digitaalinen muoti tarjoaa uusia mahdollisuuksia pienemmille, mutta omistautuneiden fanien suosiosta nauttiville brändeille tulevaisuuden digitaalisia strategioita mietittäessä. Vaikka ”metaversumin” markkinat saattaisivat tuntua vielä kaukaisilta suomalaisesta näkökulmasta katsottuna, on niiden innovatiivinen ja liiketoiminnallinen potentiaali valtava. 

”On tärkeätä muistaa, että digitalisaatio ei ole päämäärä sinänsä, vaan väline, jonka avulla voidaan saavuttaa liiketoiminnallisia tavoitteita. Muotialan yritysten on pysyttävä ajan tasalla teknologisista mahdollisuuksista, mutta samalla ne eivät saa unohtaa asiakasta. Asiakaskokemus ja brändin arvo ovat edelleen keskeisiä menestystekijöitä, ja digitalisaation tulisi tukea niitä”, korostaa Aleksandra Prami. 

 Digitalisaation vaikutukset muotialaan -tutkimuksen toteutti Solita Oy osana Suomen Tekstiili & Muoti ry:n digitalisaatiohanketta, joka on Euroopan Unionin rahoittama –  NextGenerationEU.

 

Digitalisaation vaikutus muotialaan -raportti

  • STJM: Digitalisaation vaikutus muotialaan -raportti.pdf

    Lataa

Aleksandra Prami

Asiantuntija-projektipäällikkö, digitalisaatio, Digitaalinen murros muotialalla -hanke

+358 500 480 286
aleksandra.prami@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

Liiton digitaalisuuteen liittyvien palveluiden konseptointityö alkaa

Vaatetuotannon digitalisaation kriittiset kulmakivet – automaatio ja datanhallinta

Uutishuone