Vaatteiden ja kodintekstiilien kuluttajamarkkina Suomessa

Tältä sivulta löydät tilastoja rahankäytöstä vaatteisiin ja kodintekstiileihin Suomessa. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen kansantalouden tilinpidon tilastoihin.

Suomalaiset käyttävät vaatteisiin keskimäärin 580 euroa vuodessa, kenkiin 105 euroa ja kodintekstiileihin 91 euroa.

Koronakriisi on vaikuttanut rajusti erityisesti vaatemarkkinaan. Suomalaisten rahankäyttö vaatteisiin laski vuonna 2020 noin neljänneksellä, ja markkinasta leikkautui miljardi euroa. Rahankäyttö kodintekstiileihin pysyi korona-aikana ennallaan.

Alla olevissa kuvioissa tarkastellaan alan liikevaihdon kehitystä. Kuviot voi klikata katsottavaksi koko näytöllä oikean alakulman nuolinäppäimestä. Osassa kuvioita voit valita, haluatko tarkastella vaatteita, jalkineita vai kodintekstiilejä.

Miten rahankäyttö jakautuu eri tuoteryhmiin asukasta kohti?

Paljonko suomalaiset käyttävät yhteensä rahaa vaatteisiin, jalkineisiin ja kodintekstiileihin?

Mihin suomalaiset käyttävät rahaa? Kuvio sisältää kaikki tuoteryhmät.

Vaatteiden vähittäiskauppa: Kuluttamisen tavat ovat isossa murroksessa

Mitä vaatteiden ja jalkineiden vähittäiskauppaan sisältyy?

Vaatteiden vähittäiskaupan tilastoihin sisältyvät yritykset, jotka ovat rekisteröityneet toimialaluokkaan 4771 Vaatteiden vähittäiskauppa tai 4772 Jalkineiden vähittäiskauppa.

Vaatealan suurimpia yrityksiä Suomessa ovat muun muassa H&M Oy, Lindex Oy ja Kapp Ahl Oy.

Varsinaisten vaatekauppojen ohella merkittäviä myyntikanavia ovat muun muassa marketit, ulkomaiset verkkokaupat ja kuluttajien välinen vertaiskauppa. Tämä myynti ei näy vaatteiden vähittäiskaupan tilastoissa.

Sanna Vassinen

Asiantuntija, tilastot (perhevapaan sijainen)

+358 50 538 2032
sanna.vassinen@stjm.fi