Kuluttajansuoja

Kuluttajansuojasta säädetään kuluttajansuojalaissa, jota sovelletaan silloin, kun elinkeinonharjoittaja myy, markkinoi tai välittää tuotteitaan kuluttajalle. Tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin kuluttajansuojasta!

Kun yritys myy, markkinoi tai välittää tuotteitaan kuluttajalle, sen on otettava huomioon kuluttajansuojaa koskevat lakivelvoitteet. Kuluttajansuojalaissa määritellään muun muassa, milloin tuotteessa on virhe ja kuka on vastuussa virheestä. Lisäksi laki sisältää säännökset esimerkiksi verkkokauppaan liittyvistä osapuolten oikeuksista ja velvollisuuksista sekä markkinointiin liittyvistä asioista.

Elinkeinon­harjoittaja =

Yritys tai yksityinen elinkeinonharjoittaja, joka myy, markkinoi tai välittää tuotteitaan kuluttajalle.

Kuluttajakaupassa tulee toisinaan eteen tilanteita, jossa ostaja ei ole tyytyväinen hankkimaansa tuotteeseen, ja tuotteen mahdollista virhettä joudutaan selvittämään ostajan ja myyjän välillä sekä toisinaan myös valmistajan ja maahantuojan kanssa.

Yhä useampi yritys myös myy tuotteitaan verkkokaupan kautta, jolloin kyse on kuluttajansuojalain mukaisesta etämyynnistä. Etämyynniksi lasketaan myös postimyynti ja esimerkiksi puhelinmyynti.

Kuluttaja =

Yksityishenkilö, joka hankkii tuotteen pääasiassa muuhun tarkoitukseen kuin harjoittamaansa elinkeinotoimintaa varten.

Olemme koonneet tietopaketiksi usein kysyttyjä kysymyksiä tavaran virheestä, korjaamisesta ja palauttamisesta sekä myyjän ja ostajan oikeuksista ja velvollisuuksista etämyynnissä.

Muista, että ongelmatilanteessa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n jäsenyritykset voivat ottaa yhteyttä liiton lakimieheen ja kysyä neuvoa.

Varpu Laankoski

Lakimies, TES- ja työlainsäädäntöasiat, lakiasiat (esim. IPR- ja sopimusasiat) (Perhevapaalla)

+358 44 531 4624
varpu.laankoski@stjm.fi