Miksi yritykset valmistuttavat tuotteita eri maissa?
Tekstiili- ja muotialan globaali rakennemuutos on muovannut alaa myös Suomessa. Lue miksi yritykset käyttävät yhteistyökumppaneita ja tutustu neljään esimerkkiin suomalaisten yritysten tuotteiden valmistuksesta.
Suomalaisilla tekstiili- ja muotialan yrityksillä on erilaisia liiketoimintamalleja. Käytännössä kaikki alan yritykset toimivat suomalaisten tai ulkomaalaisten yhteistyökumppaneiden kanssa.
Raaka-aineet tulevat yleensä ulkomailta
Tekstiili- ja muotialan valmistusketjut ovat tyypillisesti moniulotteisia ja globaalisti pirstaloituneita. Suomessa ei käytännössä tuoteta kuituja suuressa mittakaavassa, joten vähintään tekstiilien ja vaatteiden raaka-aineet tulevat lähes poikkeuksetta ulkomailta.
Kaikki yritykset eivät enää hoida itse kaikkia toimintoja, vaan yritykset ostavat tarvitsemaansa osaamista palveluna yhteistyökumppaneilta. Yrityksen yhteistyökumppani voi olla suomalainen tai ulkomainen. Tuotannon ohella yritykset voivat ostaa esimerkiksi taloushallinnon palveluita tai markkinoinnin osaamista.
Vaikka liiketoimintamallit ovat erilaisia, kaikki esimerkkien yritykset ovat yhtä lailla suomalaisia yrityksiä, jotka tuottavat muun muassa työpaikkoja, verotuloja ja investointeja Suomeen. Suomessa myydyn tuotteen arvosta noin 80 % jää Suomeen, riippumatta siitä, missä se on valmistettu.
Miksi tekstiili- ja vaatealan yritys ei valmista itse kaikkia tuotteita?
Yhteistyökumppaneiden kanssa toimiminen mahdollistaa yritykselle laajan tuotevalikoiman ja erityisosaamisen. Globaalissa maailmassa tuotanto on erikoistunut yleensä tiettyyn tuotteeseen. Silkkimekko, lasten ulkohaalari ja varastohallin pressukangas edellyttävät erilaista osaamista, eikä tuotteita saa tilattua samalta tehtaalta. Jos vaateyrityksen mallistossa on esimerkiksi farkkuja, neulospaitoja ja nahkakenkiä, tuotteiden valmistus edellyttää useita yhteistyökumppaneita, jotka voivat sijaita eri maissa.
Yhteistyökumppaneiden kanssa toiminen parantaa myös toimitusvarmuutta ja auttaa reagoimaan kysynnän muutoksiin.
Neljä esimerkkiä erilaisista liiketoimintamalleista
Esimerkki A: Neuloksen valmistus Suomessa
Suomessa on esimerkiksi tekstiiliyrityksiä, jotka valmistavat neuloksia. Yritykset ostavat langat ulkomailta, esimerkiksi Italiasta. Yritykset myyvät omalla tehtaallaan valmistamaa neulosta eteenpäin tuotteita valmistaville yrityksille Suomessa ja ulkomailla, esimerkiksi Venäjälle.
Esimerkki B: Vaateyritys, joka teettää eri tuotantovaiheet eri toimijoilla Suomessa ja ulkomailla
Kuosillisia vaatteita suunnitteleva yritys voi esimerkiksi hankkia kankaan Portugalista, ja painattaa kuvion kangaspainolla Suomessa. Vaatteet ompelee yhteistyökumppani Virossa.
Esimerkki C: Kuitukankaan valmistus Suomessa
Teollisuuden käyttöön kuitukangasta valmistavat tehtaat tilaavat kuitukankaaseen tarvittavat kuidut usein Kiinasta, ja valmis materiaali myydään jatkojalostukseen esimerkiksi Saksaan.
Esimerkki D: Vaateyritys tilaa tuotteen valmistuksen kumppanilta
Osa vaateyrityksistä taas voi tilata koko tuotteen valmistuksen alusta loppuun esimerkiksi kiinalaiselta yhteistyökumppanilta, joka taas hankkii kankaat ja tarvikkeet omilta kumppaneiltaan.
Lue lisää tekstiili- ja muotialasta
Tiesitkö, että Suomessa myydyn tuotteen arvosta noin 80 prosenttia jää Suomeen, vaikka valmistus tapahtuisi muualla? Tuotteen myyntihinta jakautuu valmistuksen lisäksi jälleenmyyjän, verojen ja brändin kesken.
Lue alta lisää!
Mistä vaatteen hinta muodostuu?