Osaamistarpeet
Tekstiili- ja muotiala muuttuu ja kehittyy voimakkaasti. Kestävän kehityksen tavoitteet, digitalisaatio, kuluttajakäyttäytymisen muutos, tutkimus ja uudet innovaatiot muovaavat alaa.
Alan muutossuuntia
Kestävä kehitys ja kiertotalous
Kestävän kehityksen näkökulmat ovat kasvava osa yritysten tuote- ja palvelukehitystä, mutta myös yhteiskunnan luomia vaatimuksia. Yleisesti puhutaan digivihreästä siirtymästä: käynnissä on talouden rakennemuutos kohti kestävää kasvua ja hiilineutraalia yhteiskuntaa. Digitalisaatio on merkittävässä asemassa kestävän kehityksen ja kiertotalouden edistämisessä kuin myös innovaatioiden ja uusien työpaikkojen luomisessa.
EU:ssa on parhaillaan valmistelussa historiallisen suuri määrä sääntelyä suunnattuna tekstiili- ja muotialalle. Euroopan komissio haluaa määritellä useita toimenpiteitä, joilla alan kasvusta pyritään tekemään kestävää, ilmastoneutraalia, energia- ja resurssitehokasta sekä luontoa kunnioittavaa. Tekstiilistrategialla halutaan vastata alan kestävyyshaasteisiin, kuten ylituotannon ja -kulutuksen hillitsemiseen.
Suomessa kehitetään uusia ekologisempia tekstiilikuituja sekä teknologiaa niiden tuottamiseen. Tulevaisuuden vaatteet voidaan näiden teknologioiden avulla tehdä esimeriksi puusta, oljesta, sanomalehdistä tai tekstiilijätteestä.
Koko EU:ssa tulee pakolliseksi poistotekstiilin lajittelu vuonna 2025. Käytöstä poistuneet tekstiilit kerätään, lajitellaan ja silputaan, jonka jälkeen silpusta tehdään jälleen uusia tekstiilejä.
Tärkeää osaamista kestävään kehitykseen ja kiertotalouteen liittyen on mm:
kiertotalouden mukainen suunnittelu ja elinkaarihallinta, tekstiilimateriaali- ja tekstiiliteknologiaymmärrys, toimitusketjujen hallinta, tuotekehitys, vastuullisuusraportointi, korjausompelu, tekstiilien kierrätys, kiertotalouden liiketoimintamallit
Digitalisaatio
Digitalisaation luomat mahdollisuudet ulottuvat liiketoiminnan kaikille osa-alueille. Datan, tekoälyn, laajennetun todellisuuden, fyysisten ja digitaalisten kanavien integrointi sekä 3D:n hyödyntäminen suunnittelusta myyntiin ja markkinointiin ovat esimerkkejä siitä, kuinka digitalisaatiosta voi löytää kilpailuetua tekstiili- ja muotialan yritystoimintaan.
Digitaalinen tuotepassi on teknologinen ratkaisu, jolla kerätään tietoa tuotteiden vastuullisuudesta, raaka-aineista ja tuoteturvallisuudesta. Tekstiili- ja muotiala on yksi edelläkävijöitä digitaalisen tuotepassin kehitystyössä, sillä alan toimitusketjut ovat pitkiä ja monimutkaisia. Digitaaliseen tuotepassiin voidaan tulevaisuudessa kerätä tietoa tuotteen arvoketjun eri vaiheista aina raaka-aineista tuotteen huoltoon ja kierrätykseen asti. Sen avulla on mahdollista lisätä tuotteiden kestävyyttä ja kiertotaloutta.
Tärkeää osaamista digitalisaatioon liittyen on mm.
datanlukutaito, 3D-suunnittelu, verkkokauppaosaaminen, virtuaalinen sovittaminen
Kuluttajakäyttäytymisen muutos
Kuluttajakäyttäytymisen muutoksella viitataan tässä paitsi kuluttajien muuttuneisiin odotuksiin, tarpeisiin, arvoihin ja mahdollisuuksiin ostoskäyttäytymisessään, mutta myös kestävän kehityksen ja maapallon kantokyvyn luomiin paineisiin. Näitä haasteita ei voiteta vain yritysten toimintaa muuttamalla, myös kuluttajatottumusten muutos on välttämätöntä.
Digitaalinen murros muuttaa kuluttajien suhdetta brändeihin. Kuluttajat haluavat olla osa taidokkaiden brändien luomia yhteisöjä ja ovat samalla yhä enemmän myös näiden markkinoijia.
Tärkeää osaamista kuluttajakäyttäytymisen muutokseen liittyen on mm.
asiakasarvioiden jakaminen, brändäys, vaikuttajamarkkinointi, vastuullisuusviestintä
Ota haltuun myös tämä osaaminen
Tekninen materiaaliosaaminen. Materiaalien ymmärtäminen on tekstiilialan perusta, jolle rakennetaan laadukkaat tuotteet ja uudet innovaatiot. Tämä tarkoittaa ymmärrystä tekstiilikuiduista, eri tekstiilimateriaaleista, tekstiilien rakenteista ja valmistusmenetelmistä.
Liiketoimintaosaaminen. Suomalaisen muotialan kasvun kompastuskiveksi on jo pitkään nimetty bisnesymmärryksen puute. Ota haltuun talouden peruskäsitteet, hinnoittelu, kannattavuuden seuranta, myynnin apuvälineet ja muut liiketoiminnan kehittämiseen liittyvät perusasiat.
Kansainvälisyys. Suomi on pieni maa tehdä kauppaa ja siksi monet yritykset tähyävät kansainvälisille markkinoille. Kartuta kielitaitoasi ja tutustu maailman kulttuureihin esimerkiksi lähtemällä vaihto-oppilaaksi.