Kasvata brändiliiketoimintaa kansainvälisillä markkinoilla – hae mukaan Brand Business Booster for Creative Industries -ohjelmaan!

Aalto EE käynnistää kuluttajabrändiliiketoiminnan kaupalliseen kehittämiseen ja kansainvälistämiseen suunnatun ohjelmakokonaisuuden. Yhteistyössä Suomen Tekstiili & Muodin sekä suomalaisten kuluttajaliiketoiminnan huippuasiantuntijoiden kanssa kehitetty ohjelma käynnistyy syyskuussa 2025. Liiton jäsenet pääsevät mukaan puoleen hintaan.

Suomi tarvitsee uusia vahvoja vientialoja ja suomalainen tekstiili- ja muotiala kasvuhakuisia ja työllistäviä yrityksiä. Kesällä 2024 julkaistun Kuluttaja- ja brändilähtöinen tekstiili ja muoti Suomessa 2030 -kasvusopimuksen kunnianhimoinen tavoite on yli kaksinkertaistaa alan yritysten kasvu, ja se tapahtuu muun muassa vahvistamalla yritysten liiketoiminta- ja kaupallista osaamista.

Reiman hallituksen puheenjohtaja Elina Björklund on ollut mukana kasvusopimuksen valmistelutyössä sekä suunnittelemassa nyt käynnistyvän ohjelmakokonaisuuden toteutusta.

– Brändiarvo on kuluttajatuotteissa ja erityisesti tekstiili- ja muotituotteiden arvoketjun tuottavin osa. Yhä useammin oikeastaan kaikessa liiketoiminnassa aineettoman pääoman investoinneilla luodaan suurin arvo. Siksi meillä Suomessakin on alalla kuin alalla pystyttävä siirtymään puhtaasta tuotelähtöisyydestä brändi- ja kuluttajalähtöisyyteen. Se vaatii ajattelutavan muutosta asiakaskeskeisemmäksi, mutta myös brändin rakentamiseen, jakeluun, myyntiin ja digitaalisuuteen liittyvän osaamisen vahvistamista yrityksissä, kommentoi Björklund.

Tarjolla kovatasoinen puhujajoukko ja vertaisoppimista

Aalto EE:n tarjoama Brand Business Booster on uusi ja alan tarpeet huomioiden räätälöity ohjelmakokonaisuus. Se kerää yhteen suomalaisten muotiin, designiin ja lifestyleen keskittyvien kuluttajabrändiyritysten liikkeenjohdon ja asiantuntijat kehittämään ymmärrystään kuluttajien ja jakelijoiden tarpeista, brändin positioinnista, konseptoinnista ja kaupallistamisesta sekä digitaalisuudesta ja monikanavaisuudesta kansainvälisillä markkinoilla.

Aiheita käsitellään viimeisimmän tutkimustiedon, kuluttajaliiketoiminnan huippuasiantuntijoiden puheenvuorojen, kansainvälisten ja kotimaisten yritysesimerkkien sekä vertaisoppimisen kautta.

–  Ohjelman ehkä paras anti on mielestäni vertaisoppiminen ja parhaiden käytänteiden omaksuminen toimialan edelläkävijäyrityksiltä. Suomessa meillä ei ole skandinaavisiin maihin verrattuna yhtä laajaa mahdollisuutta hakea käytännön oppeja kuluttaja- tai tekstiilialan suuryrityksiltä. Brand Business Booster luotiin paikkaamaan tätä tarvetta – jotta kaikkea ei tarvitse opetella itse kantapään kautta, vaan voidaan hyödyntää meidän kotimaisia vahvoja yrityksiä mentoreina sekä kuulla millä keinoin kansainväliset huippuosaajat ovat onnistuneet brändi- ja kuluttajalähtöisessä liiketoiminnassa , Björklund kiteyttää. 

Ohjelmaa ovat olleet suunnittelemassa sekä osaamistaan mukaan toteutukseen tarjoavat Björklundin lisäksi Marimekon markkinointijohtaja Sanna-Kaisa Niikko, Fiskarsin muotoilujohtaja Petteri Masalin, Nanson toimitusjohtaja Rita Holmberg, yrittäjä Liisa Häkli Ommelliselta sekä hallitusammattilainen Sanna Suvanto-Harsaae. Ohjelman toteutusta ovat tukemassa kumppaneina EIT Culture & Creativity, DSV sekä Roschier.

Myös Suomen Tekstiili & Muoti on tiiviisti tukemassa ohjelman toteutusta. Kovanluokan puhujista ja vertaisten tuomasta arvokkaasta tuesta ja tiedoista koostuva ohjelmakokonaisuus on erinomainen tilaisuus liiton jäsenyrityksille lähteä kehittämään brändiosaamistaan.

Tavoitteena on, että koulutuksen käyneet saavat kokonaiskuvan kuluttaja- ja brändilähtöisestä toimintamallista. Teorian lisäksi osallistujat saavat ohjelmasta mukaansa mahdollisimman paljon käytännön esimerkkejä sekä työkaluja yritysten arkeen, tiivistää Suomen Tekstiili & Muodin osaamisen ja vetovoiman asiantuntija Auri Kohola.

Ohjelmakokonaisuuden hinta on Suomen Tekstiili & Muodin jäsenyrityksille 1200 euroa (+alv) ja muille 2400 euroa (+ alv).

Lue lisää ohjelmasta, sen aikataulusta ja sisällöistä Aalto EE:n verkkosivuilta ja varmista paikkasi korkeatasoisessa ohjelmakokonaisuudessa!

Auri Kohola

Asiantuntija, osaaminen & vetovoima

+358 40 823 9803
auri.kohola@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

Toimistomme lomailee heinäkuussa – hyvää kesää!

Liitto kasvaa ja monipuolistuu – toivotamme tervetulleeksi 17 uutta jäsentä

Uutishuone