Emilia Gädda
Johtava asiantuntija, vastuullisuus & kiertotalous
+358 41 545 8142emilia.gadda@stjm.fi
Digitaalinen tuotepassi (DPP) on tärkeä osa ekosuunnitteluasetusta. Se on väline, jonka tarkoituksena on parantaa tuotteen jäljitettävyyttä sen koko elinkaaren ajalta.
Digitaalinen tuotepassi tulee täydentämään ekosuunnitteluvaatimuksia tarjoamalla kuluttajille olennaista tietoa tuotteista. Tämä tieto voi vaikuttaa ostopäätöksiin tai kertoa, miten tuotetta tulisi käsitellä sen elinkaaren loppuvaiheessa. Tuotepassin sisältämät tiedot määritellään tuotekohtaisesti, ja sen tarkoitus on parantaa tuotteiden jäljitettävyyttä niiden koko elinkaaren ajan. Tekstiilien ympäristökestävyys- ja tietovaatimukset astuvat voimaan aikaisintaan vuonna 2027.
Digitaaliseen tuotepassiin liittyy useita ulottuvuuksia tietovaatimuksista standardointiin sekä digitaalisten ratkaisujen suunnittelusta ohjeistuksiin ja tukeen. Suomen Tekstiili & Muoti ry on mukana EU:n CIRPASS 2 -hankkeessa, jonka tavoitteena on luoda ymmärrystä digitaalisen tuotepassiin liittyvistä standardeista ja kehittää niiden pohjalta käytännön ratkaisuja tuotepassin toteutukselle
Suomen Tekstiili & Muoti ry kannattaa ehdotusta ottaa käyttöön digitaalinen tuotepassi tekstiilituotteille, sillä se lisää tuotteiden läpinäkyvyyttä ja jäljitettävyyttä. Samalla tuotepassi lisää yritysten hallinnollista taakkaa oikeamuotoisen tiedon saamiseksi sekä lisää kustannuksia erityisesti ICT- ja järjestelmäinvestointien osalta. On tärkeää huomioida, että erityisesti mikro- ja pk-yrityksillä voi olla rajalliset resurssit vastata näihin vaatimuksiin ja investointeihin. Siksi on erittäin tärkeää, tuotepassin tuotekategoriakohtainen valmistelu tehdään tiiviissä yhteistyössä alan toimijoiden kanssa. Lopullisen toteutuksen tulee tuottaa yrityksille hyötyä, jotta tuotepassin merkitys luotettavan tuotetiedon tarjoajana toteutuu ja yritykset sitoutuvat muutokseen.
Johtava asiantuntija, vastuullisuus & kiertotalous
+358 41 545 8142