Vain oikein ajoitetusta ja relevantista tuotetiedosta on kuluttajille hyötyä – digitaalisen tuotepassin ei tule lisätä informaatioähkyä

Suomen Tekstiili & Muoti ry toteutti yhdessä Solitan kanssa laadullisen kuluttajatutkimuksen, jolla selvitettiin suomalaisten kuluttajien suhtautumista digitaaliseen tuotepassiin ja sen mahdollistamaan lisäarvoon. Tuore tutkimus osoittaa, että digitaalista tuotepassia ei vielä mielletä käytännön arjen työkaluksi. Tuotetieto koetaan hyödylliseksi vain silloin, kun se on helposti saatavilla, ymmärrettävää ja oikea-aikaista.

Tutkimus osoittaa, että vastuullisuustieto harvoin ohjaa ostopäätöstä yksinään – mutta oikein ajoitettuna se voi vaikuttaa ratkaisevasti valintaan kahden tuotteen välillä, vahvistaa jo tehtyä päätöstä tai kasvattaa luottamusta brändiin pitkällä aikavälillä. Kuluttajien kiinnostus keskittyi ennen kaikkea perusasioihin, kuten materiaalien laatuun, valmistuksen vastuullisuuteen sekä tuotteen elinkaaren pidentämiseen huolto- ja korjausmahdollisuuksien avulla. 

Digitaalinen tuotepassi on EU:ssa valmisteilla oleva tuotetietomerkintä, jonka avulla tuotteiden valmistus, materiaalit ja vastuullisuustiedot voidaan esittää digitaalisessa muodossa läpinäkyvästi ja jäljitettävästi. Tekstiili- ja muotialalla tuotepassi liitetään tulevaisuudessa fyysiseen tuotteeseen esimerkiksi QR-koodilla tai digitaalisella tunnisteella. Käyttöönoton odotetaan alkavan vuodesta 2027 osana EU:n ekosuunnitteluasetusta.

Yritykset eivät voi olettaa, että pelkkä tuotepassi johtaa vastuullisempiin valintoihin. Läpinäkyvä tuotetieto pitää osata paketoida palveluiksi ja tehokkaaksi viestinnäksi eri ostopoluille, jotta se tuottaa todellista kilpailuetua”, kommentoi Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Marja-Liisa Permikangas tutkimuksen tuloksia.

Yritysten kanta asiaan on samansuuntainen. Yrittäjän näkökulmasta keskeinen huoli liittyy siihen, miten kallis ja laaja hanke saadaan viestittyä kuluttajille selkeästi ja kiinnostavasti – niin, että tieto myös otetaan käyttöön. On tärkeää pohtia, miten tuotepassi voidaan hyödyntää osana markkinointia ja asiakasviestintää, jotta se ei jää pelkäksi tekniseksi investoinniksi ilman todellista vaikuttavuutta”, sanoo Nuppu Printin toimitusjohtaja Jenni Sundberg.

Tutkimuksessa tunnistettiin kolme kuluttajaprofiilia – johdonmukainen järkeilijä, ideaaliminän tavoittelija ja vaivattomuuden arvostaja – joiden tarpeet ja tiedonkäyttötavat eroavat merkittävästi toisistaan. Yhteistä kuitenkin on, että tiedon toivotaan olevan helposti saatavilla ja vaivattomasti hyödynnettävissä – ilman ylimääräistä etsimistä.

Tutkimus toteutettiin keväällä 2025 osana Suomen Tekstiili & Muoti ry:n Digitaalinen murros muotialalla -hanketta, jota rahoittaa Euroopan unioni – NextGenerationEU. 

Lataa Digitaalisen tuotepassin hyödyt kuluttajalle -tutkimusraportti alta

  • Tutkimusraportti suomeksi

    Lataa
  • Consumer Study in English

    Lataa

03.06. Julkaisuwebinaari: Kuluttaja tuotetiedon äärellä – onko digitaalisesta tuotepassista hyötyä kuluttajalle?

Marja-Liisa Permikangas

Toimitusjohtaja

+358 40 538 4541
marja-liisa.permikangas@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

Suomalaisyritysten työvaatepilotti edistää digitaalisen tuotepassin käyttöönottoa

STJM:n suhdannekysely: Konkurssiuhat kasvussa, rahoituksen saamisessa haasteita

Uutishuone