Pohjoismaiden muotitapahtumat avaavat uusia kansainvälisiä ovia myös suomalaisbrändeille
Osana kansainvälisen liiketoiminnan, kasvun ja rahoituksen vaikuttamistyötä kävimme elokuussa järjestetyissä Pohjois-Euroopan keskeisimmissä muotialan tapahtumissa Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Tapahtumat tarjoavat myös suomalaisille brändeille merkittäviä mahdollisuuksia uusille markkinoille ja kontakteihin kansainvälisten ostajien sekä median kanssa.
Kööpenhaminan muotiviikko ja sen rinnalla järjestetty CIFF – Copenhagen International Fashion Fair – kokosivat yhteen noin tuhat brändiä sekä laajan joukon ostajia Pohjoismaiden lisäksi erityisesti Keski-Euroopasta, Britanniasta, Ranskasta ja Espanjasta.
Suomalainen osaaminen näkyi tapahtumissa vahvasti: Rolf Ekroth ja Marimekko esittelivät mallistonsa muotinäytöksissä, Sofia Ilmonen osallistui showroom-ohjelmaan ja useat suomalaisbrändit olivat esillä CIFFin messuosastoilla. Kiinnostus suomalaista muotoilua kohtaan näkyi brändien messuosastoilla.
CIFFin ja Kööpenhaminan muotiviikon tiivistyneen yhteistyön ytimessä on CPHFW NEWTALENT -ohjelma, joka tarjoaa näkyvyyttä, mentorointia ja arvokkaita kansainvälisiä kontakteja alle viisi vuotta toimineille pohjoismaisille brändeille. Ohjelman kautta myös suomalaiset nousevat suunnittelijat voivat saada läpimurtoja.
CIFFin yhteydessä järjestettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa muotikaupan murrokseen ja tulevaisuuteen keskittynyt Fashion Commerce Summit, jossa jaettiin näkemyksiä erityisesti monikanavaisen liiketoiminnan kehittämisestä ja esiteltiin sitä tukevia työkaluja.
Entisessä kauppahallissa Kööpenhaminan Meatpacking Districtin sydämessä järjestettiin saman viikon aikana lisäksi uudistunut itsenäinen, intiimimpi ja tarkasti kuratoitu muoti- ja lifestyle-tapahtuma Mandatory CPH. Se tarjosi tilan kokeellisille ja rajoja rikkoville mallistoille, joissa yhdistyivät myös digitaaliset innovaatiot.
Myös Tukholma vahvisti rooliaan muodin kaupankäynnin keskuksena. Stockholm Fashion Districtin Fashion Week Trade kokosi 200 näytteilleasettajaa ja avasi ostajille ovet alueen 250 pysyvään showroomiin. Ruotsin markkinaan tähtääville suomalaisyrityksille tapahtuma tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet kasvattaa verkostoja ja näkyvyyttä tiiviissä, yli 700 brändin yhteisössä.
STJM tekee läheistä yhteistyötä pohjoismaisten sisarliittojen ja tapahtumajärjestäjien kanssa. Näin tiivistämme pohjoismaista tekstiili- ja muotialan ekosysteemiä ja rakennamme verkostoja jäsenyritystemme kasvutavoitteiden avuksi. Nostamme tapahtumissa ja keskusteluissa esiin suomalaisten yritysten osaamista ja vahvuuksia, ja luomme kontakteja laajasti alan toimijoihin ja potentiaalisiin kumppaneihin.
Sekä Kööpenhaminan että Tukholman muotitapahtumat vahvistavat Pohjoismaiden roolia kansainvälisen muodin solmukohtana. Niiden kaltaiset alan kohtaamispaikat tarjoavat myös suomalaisille tekstiili- ja muotialan toimijoille entistä enemmän väyliä kasvuun ja kansainvälistymiseen.
Saara Majuri
Johtava asiantuntija, kansainvälinen liiketoiminta & rahoitus