Arvonlisäveron noston aikataulu liian kireä ja heikentää yritysten kilpailukykyä

Valtioneuvoston päätös korottaa yleistä arvonlisäveroa 25,5 prosenttiin nykyisestä 24 prosentista syyskuun alusta alkaen on tekstiili- ja muotialan yrityksille aikataulullisesti erittäin haastava ja heikentää niiden kilpailukykyä EU:n sisämarkkinoilla. Kotimaiset vaatevalmistajat toivovat lykkäystä vuoden alkuun.

Suunniteltu aikataulu on tekstiili- ja muotialan yrityksille kohtuuton. Syyskuussa 2024 markkinoille tuotavat tuotteet on jo valtaosin merkitty hintatiedoin, eikä näihin tuotteisiin ole käytännössä mahdollista tehdä enää muutoksia. Kuluttajansuojasääntely edellyttää, että tuotteessa ilmoitettu hinta on kuluttajalle maksettavaksi tuleva hinta, mikä tarkoittaa, että arvonlisäverokorotukset jäisivät yritysten maksettavaksi.

”Nyt ehdotettu aikataulu ei anna yrityksille riittävästi aikaa sopeutua muutoksiin. Arvonlisäveron korotuksen jääminen yritysten kannettavaksi heikentää entisestään niiden taloudellista asemaa ja kannattavuutta, joka on ollut jo valmiiksi heikko kuluttajamarkkinoiden vaikean tilanteen vuoksi”, sanoo Marja-Liisa Niinikoski, Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja.

Tekstiili- ja muotialalle viime vuosien markkinatilanteet ovat olleet haastavia. Tilastokeskuksen toimialatietojen valossa kokonaisliikevaihdon kehitykset olivat negatiivisia sekä kotimarkkinan että viennin osalta vuonna 2023. Vielä vuonna 2022 myönteistä kehitystä kannatteli vienti, mutta sekin kääntyi laskuun viime vuonna. Arvonlisäveron korotus lisää yritysten kustannuksia, sillä hintalappujen ja järjestelmien muutokset ovat merkittäviä lisäkustannuksia, etenkin kesälomakaudella.

”Tärkeää olisi toteuttaa ALV-muutoksen aikataulu siten, että se olisi kaikille osapuolille kohtuullista. Hinnat on painettu tuotteisiin emmekä pysty niitä muuttamaan tällä aikataululla. Näin ollen arvonlisäveron korotus jää täysin yritysten maksettavaksi. Paras vaihtoehto muutokselle olisi vuodenvaihde”, sanoo Rita Holmberg, Nanso Groupin toimitusjohtaja.

Eurooppalaista kilpailukykyä heikentävä lisävero

Liian kireä aikataulu heikentää myös yritysten tuloksellisuutta ja vähentää verotuottoja alentuneina yhteisöverotuottoina Suomessa.

”Arvonlisäveron pitäisi lähtökohtaisesti olla kulutusvero, jonka välittäjänä vain elinkeinonharjoittajat toimivat. Nyt ehdotettu muutos on käytännössä lisävero elinkeinonharjoittajille ilman riittävää siirtymäaikaa”, huomauttaa Niinikoski.

Hallituksen esityksessä on kokonaan jätetty huomioon ottamatta yritysten toiminta EU:n sisämarkkinoilla ja korotusten vaikutukset kilpailukykyyn. Arvonlisäveron nostaminen heikentäisi suomalaisen tekstiili- ja muotialan yritysten asemaa hintasensitiivisillä EU-markkinoilla, johtaisi markkina-asemien menetykseen ja myynnin laskuun.

”Lähtökohtaisesti kuluttajatuotteet hinnoitellaan kotimarkkinan tai päämarkkinan mukaan. Kun Suomessa nostetaan arvonlisäverokantaa, niin se nostaa suomalaisen yrityksen hintoja kaikilla markkinoilla EU:n alueella. Käytännössä arvonlisäverotuksen nosto tulee siis heikentämään vientivetoisten kuluttajatuoteyritysten asemaa EU-sisämarkkinoilla”, korostaa Niinikoski.

Marja-Liisa Niinikoski

Toimitusjohtaja

+358 40 538 4541
marja-liisa.niinikoski@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

Ammatillisen koulutuksen leikkaukset uhkaavat osaavan työvoiman saatavuutta, huoltovarmuutta ja kestävän kehityksen ratkaisuja tekstiili- ja muotialalla

Tekstiili- ja muotialan kasvusopimus julkaistu: Suomi tarvitsee lisää kaupallista osaamista

Uutishuone