- Kasvu & rahoitus
- Koulutus & osaaminen
Digitaalisia ratkaisuja vaatealan yrityksille LABin Digital & Sustainable Fashion Showroom -hankkeessa
Suomalaiset vaatealan yritykset kehittävät toimintaansa palvelemaan paremmin uusia kulutustottumuksia. Digitaaliset ja virtuaaliset ratkaisut voivat auttaa vaatealan kasvua pandemian ja ilmastonmuutoksen tuomien muutospaineiden alla. LAB-ammattikorkeakoulun hankkeessa ratkaisuja kehitetään yhdessä yritysten kanssa.
Syksyllä 2021 alkaneessa LAB-ammattikorkeakoulun Digital & Sustainable Fashion Showroom -hankkeessa kehitetään digitaalisia ratkaisuja vaatealalle. Hankkeessa käsitellään suomalaisten tekstiili- ja muotialan yritysten tarpeita, haasteita ja näkemyksiä digitaalisuuden hyödyntämisestä kaupankäynnin ja asiakaskokemuksen parantamisen tukena. Tavoitteena on luoda digitaalisia konsepteja, joiden toimivuutta testataan yritysten kanssa. Hankkeessa on parhaillaan kolme vaatealan yritystä, joiden kanssa lähdetään kehittämään erilaisia digiratkaisuja. Suomen Tekstiili & Muoti ry on mukana hankkeen ohjausryhmässä.
Tekoäly, esineiden internet sekä virtuaalinen ja lisätty todellisuus tarjoavat monia mahdollisuuksia vaatealan yritysten verkkosivujen ja verkkokauppojen kehittämiseen. Tällaisia ratkaisuja voisivat olla esimerkiksi virtuaalisovittaminen, virtuaaliset tuote-esittelyt tai digitaalinen pukeutumisneuvonta.
”Verkkokaupassa on kiinnostavia kehittämisen kohteita. Esimerkiksi virtuaalisovittamisessa tekoäly luo asiakkaasta avatarin, jonka avulla käyttäjä voi kokeilla vaatteen istuvuutta virtuaalisesti ennen ostopäätöstä. Digitaalisuus voisi auttaa myös logistiikan parantamisessa tai vastuullisuudesta viestimisessä asiakkaalle”, sanoo hankkeessa asiantuntijana toimiva Annariina Ruokamo LAB-ammattikorkeakoulusta.
Vastaa Showroomin kyselyyn digitalisaation hyödyntämisestä asiakaskokemuksen kehittämisessä
Digital & Sustainable Fashion Showroom on avannut tekstiili- ja muotialan yrityksille kyselyn, jolla kartoitetaan yritysten kiinnostusta digitalisaation hyödyntämiseen erityisesti asiakaskokemuksen kehittämisessä.
Kyselyyn vastaaminen vie noin 15 minuuttia. Kaikki vastaukset käsitellään nimettömänä ja luottamuksellisesti.
Vastaathan kyselyyn 30.4.2022 mennessä tästä linkistä. Kiitos avustasi!
Lisätietoja
Digital & Sustainable Fashion Showroom -hankkeen nettisivut
Digitaalisista ratkaisuista apua tekstiili- ja vaatetusalan liiketoiminnan elpymiselle -blogiteksti