Vieraskynä: Digitaalisuuden ja kiertotalouden tulevaisuuden osaamista kehitetään Savonia-ammattikorkeakoulussa 

Digital & Circular Fashion House (D&C) oli muoti- ja tekstiilialan kiertotalouden, jatkuvan oppimisen ja digitaalisen osaamisen koulutushanke (2020-2023), jonka kädenjäljissä tutkimus- kehitys- ja innovaatiotyötä (TKI) jatketaan Savonia-ammattikorkeakoulussa, kirjoittavat Laura Pakarinen ja Sirpa Ryynänen Savonia-ammattikorkeakoulusta.

D&C -hankkeen tavoitteena oli edistää itäsuomalaista muoti- ja tekstiilialan digitaalisuuden ja kiertotalouden osaamista. Hanke on ollut erittäin ajankohtainen. STJM:n vuonna 2022 teettämässä kyselyssä yritysten täydennyskoulutustarpeissa korostuvat tuotekehitys ja laadun varmistaminen, johon digitaaliset tuotekehityksen menetelmät sekä kiertotalousosaaminen vastaavat.

Hankkeen kiteyttävänä tuloksena syntyi Digital & Circular Fashion Tiekartta 2030, joka näyttää lokaalit osaamisen tarpeet ja kehittämisen toimenpiteet. Tiekartta jakaantuu neljään eri osaamisen alueeseen: Kiertotalous | ekosysteemi, ketterä tuottaminen, tulevaisuuden materiaalit ja jatkuva oppiminen.

Digital & Circular Fashion tiekartta 2030 tulevaisuusvisiot ja toimenpiteet. (Pakarinen & Silfver 2023)

Mitäs jos kiertotalous olisi vakiintunut toimintamalli?

Kiertotalouden konkreettisia alueellisia haasteita ovat mm. hukkamateriaalien hallinta ja jalostus, materiaalien jäljitettävyys ja käytössä pitäminen, sekä uusien biopohjaisten ja kierrätettyjen/kierrätettävien materiaalien saatavuus. Myös suunnittelu- ja tuotekehitys, tuotteistus- ja palvelumuotoilun osaamista tarvitaan lisää. Vanhat suunnittelun periaatteet täytyy kokonaan uudistaa.

Savonia-ammattikorkeakoulun Tekstiilien sivuvirta Pohjois-Savossa -hanke käynnistyi keväällä 2023. Hanke edistää kestävää kehitystä ja kiertotaloutta lisäämällä tietoa alueella syntyvistä sivuvirroista, rakentamalla tekstiilien kierrätyksen arvoverkkoa sekä kehittämällä sivuvirtoihin liittyviä uusia toimintamallien demoja. Tarkoituksena on aktivoida toimijoita asukkaista yrityksiin mukaan tekstiilien elinkaaren pidentämiseen, vahvistaa yrittäjyyttä ja liiketoimintaosaamista.

Mitäs jos fiksu yhteisöllinen tuottaminen (Smart Production) nähtäisiin mahdollisuutena vastata tulevaisuuden haasteisiin monialaisessa toimintaympäristöissä?

D&C-hankeessa selvitettiin ja kehitettiin lokaalin ketterän mikrotehtaan -palvelumallia ja tuotantoa. Ketterän tuottamisen osaamisen keskeiset tehtävät ovat kilpailukyvyn parantaminen digitaalisuuden ja automatisaation avulla, sekä käyttäjälähtöisen suunnitteluosaamisen lisääminen.

Mikrotehdas on pienen mittakaavan tiettyyn tarpeeseen räätälöity ja ketterä tehdas. Selvitykseen pohjautuva, asiakaskokemukseen perustuva mikrofaktori olisi mahdolllista kehittää ketteräksi palveluksi; suunnittelu- ja tuotantolinjaksi, tietyn konseptin tuotantotarpeiden mukaan, joka mahdollistaisi konkreettisen lab-ympäristön ja pilotin asiakaslähtöisille kustomointikokeiluille osana Savonian TKI- ja palveluympäristöjä.

Mitäs jos toimintamme perustuisi jatkuvalle ja ketterälle oppimiselle?

Tiekartan keskeisiksi jatkuvan oppimisen toimenpiteiksi nousevat Suunnitellaan kestäväksi -osaamisen mahdollistaminen kaikille toimijoille ja yhteisöllisen oppimisen edistäminen Virtual Playground -oppimisalustalla. Konkreettisina tuotoksina hankkeessa syntyi Digijamit-koulutuskonsepti, jossa tutkitaan ja kokeillaan uusia teknologioita, teknologista murrosta ja sen mahdollisuuksia suunnittelussa ja tuotekehityksessä, valmistuksessa ja markkinoinnissa. Saadun palautteen pohjalta Digijamit-konseptia kehitetään edelleen ja digijameja järjestetään jatkossa osana Savonian täydennyskoulutuksia ja yhteiskehittämistä.

Kirjoittajat Sirpa Ryynänen ja Laura Pakarinen ovat muodin ja muotoilun lehtoreita Savonia-ammattikorkeakoulusta. Sirpa (kuvassa vasemmalla) uskoo, että uudenlainen muotiajattelu johtaa uusiin innovaatioihin, sekä rohkaisee luovuuteen ja mielikuvitukseen. Muodin digitaaliset menetelmät ja työkalut ovat yhä tärkeämmässä roolissa tulevaisuuden muodin muutoksissa. Lauran (kuvassa oikealla) mukaan muotiajattelumme tähtää merkityksellisyyden lisäämiseen tuotteiden ja palveluiden suunnittelussa, jotta ne olisivat kestäviä ja haluttavia. Laaja-alainen ja holistinen kestävä muotiajattelu on keskeinen kilpailutekijä millä tahansa bisneksen alalla.

Lue lisää:

https://blogi.savonia.fi/digitalcircularfashionhouse/2023/06/06/digital-circular-fashion-tiekartta-2030-nayttaa-suuntaviivat-tulevaisuuden-osaamisen-kehittamiseksi/

https://blogi.savonia.fi/digitalcircularfashionhouse/2023/06/02/industry-4-0-oppimassa-tekstiiliteknologiaa-saksassa/

https://tekstiiliensivuvirta.fi/

Vieraskynä-osiossa julkaistaan Suomen Tekstiili & Muoti ry:n ulkopuolisten tekstiili- ja muotialan asiantuntijoiden kirjoituksia. Vieraskynissä esitetyt mielipiteet ovat kirjoittajien omia näkemyksiä, eivät liiton kannanottoja.

Ajankohtaista aiheesta

Älä osta mitään – tai ainakaan pikamuotia

Tekstiili- ja muotiala harjoittelijan silmin: miltä vaatteiden valmistus näyttää

Uutishuone