Elämä ilman meitä -kampanja pysäyttää huomaamaan tekstiilit arjessamme

Suomen Tekstiili & Muoti ry ja sen jäsenyritykset haluavat kampanjalla tuoda esiin alan merkitystä ja kannustaa ostamaan suomalaisten yritysten tuotteita. Jos ostaa suomalaista, vähintään 80 prosenttia tuotteen hinnasta jää Suomeen muun muassa veroina ja palkkoina.

Mitä jää jäljelle, jos arjesta riisutaan pois kaikki tekstiilituotteet? Elämä ilman meitä -kampanja havainnollistaa, miten kylmää ja kovaa elämä silloin olisi.

Sosiaalisen median kampanja perustuu kuvapareihin, joissa jokaisessa näytetään sama tilanne tekstiilillä ja ilman. Tutut tilanteet muuttuvat aivan erilaisiksi.

”Suomalaiset tekstiili- ja muotialan yritykset ja niiden tuotteet ovat läsnä meidän jokaisen arjessa niin itsestäänselvästi, että niiden merkitystä ei välttämättä edes huomaa”, kiteyttää Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Lasse Wendelin.

Tekstiili- ja muotiala Suomessa

4,4 mrd€ liikevaihtoa

3400 yritystä

22 000 henkilöä töissä

(sis. valmistus ja valmistuttaminen, tukkukauppa, vähittäiskauppa ja tekstiilihuolto)

Moni haluaa nyt suosia suomalaista

Korona-aika on tuonut osalle yrityksistä merkittäviä vaikeuksia, mutta samaan aikaan yrityksistä on kuulunut myös mukavia viestejä.

”Monet asiakkaista haluavat tässä ajassa hankkia nimenomaan suomalaisten yritysten tuotteita. Se on todella ilahduttavaa, sillä jokainen meistä voi omilla valinnoillaan vaikuttaa siihen, miten Suomella ja suomalaisilla yrityksillä menee”, Wendelin sanoo.

Hän muistuttaa, että sillä on iso merkitys, ostaako kuluttaja puseron kansainvälisestä verkkokaupasta vai suomalaiselta brändiltä. Vähintään 80 prosenttia tuotteen hinnasta jää Suomeen muun muassa veroina ja palkkoina, jos valitsee suomalaisen brändin tuotteen suomalaisesta kaupasta.

Joulumyynti on yrityksille tärkeä

”Joulumyynti on etenkin kuluttajapuolen yrityksille erittäin merkittävä sesonki, ja toivomme, että kampanja innostaa pohtimaan, voisiko pukinkonttiin hankkia suomalaisia pehmeitä paketteja”, Wendelin kertoo.

Lahjaideoita löytyy esimerkiksi Suomen Tekstiili & Muoti ry:n Fab-lehden sivuilta. Osana kampanjaa voi myös laittaa hyvän kiertämään sosiaalisessa mediassa ja suositella haluamansa suomalaisyrityksen tuotteita joululahjaksi.

Tekstiilit ovat mukana meidän jokaisen arjessa, jokaisessa päivässä. Suomen Tekstiili & Muoti ry on työmarkkina-, palvelu- ja edunvalvontajärjestö. Jäsenyrityksemme tuottavat muun muassa vaatteita ja asusteita, sisustustekstiilejä, sairaalatekstiilejä ja kuitukankaita. Me edistämme tekstiili- ja muotialan mahdollisuuksia kasvaa, menestyä ja kansainvälistyä.

Marja-Liisa Niinikoski

Toimitusjohtaja

+358 40 538 4541
marja-liisa.niinikoski@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

Pekka Helynranta jatkaa STJM:n hallituksen puheenjohtajana

STJM:n lausunto: Vaikuttajamarkkinoinnin linjauksessa vielä täsmennettävää

Uutishuone