Global Fashion Summit -seminaari kokosi yhteen muotialan vastuullisuudesta kiinnostuneet

Kööpenhaminassa järjestettävä vastuulliseen muoti- ja tekstiilialaan keskittynyt Global Fashion Summit -tapahtuma, joka aiemmin tunnettiin nimellä Copenhagen Fashion Summit, järjestettiin 7.–8.kesäkuuta ensimmäistä kertaa livenä koronapandemian jälkeen.

Jutun pääkuva: Suomen Tekstiili & Muodin asiantuntijat Katri Pylkkänen (kuvassa vasemmalla) ja Anne Ruokamo Kööpenhaminassa

Kööpenhaminan oopperatalo toimi Global Fashion Summitin tapahtumapaikkana loistavasti. Tapahtuman teema Alliances for a new era halusi kiinnittää huomiota yhteistyön merkitykseen sekä siihen, että toimialalla tulisi heittää hyvästit vanhoille tavoille toimia – kiss goodbye to business as usual. 

Paikalla oli kiitettävästi muodin ja vastuullisuuden parissa työskenteleviä ja siitä kiinnostuneita, vaikka tapahtuma ei ollutkaan loppuunmyyty. Kahden päivän ohjelman rakenne oli valitettavan raskas osallistujille, sillä se koostui lähes yksinomaan paneelikeskusteluista. Tämän vuoksi vain osassa keskusteluista kyettiin nostamaan esille uusia näkökulmia tai pääsemään aiheessa kovin syvälle. Panelisteina nähtiin kuitenkin lukuisa joukko kiinnostavia nimiä esimerkiksi muotibrändeiltä, politiikasta, ympäristö- ja kansalaisjärjestöistä sekä useampi vastuullisuusvaikuttaja. Myös puheenvuoroihin olisi toivonut enemmän konkretiaa. 

Seminaarin keskusteluissa korostui muutama selkeä teema, kuten poistotekstiilien vienti Euroopan ulkopuolelle, tekstiilien kierrätys, tekstiilejä koskettava tuleva EU-sääntely (jota kuvattiin sanalla lumivyöry), tavarantoimittajien kanssa tehty aito yhteistyö sekä päästöjen vähentäminen (offsetting vs. insetting). Vaikka osittain tuntui, että esimerkiksi pikamuotiyrityksiin suhtauduttiin jopa pehmein käsinein, kriittisiäkin puheenvuoroja kuultiin – niissä nostettiin esiin muun muassa Global Fashion Summitin eurooppakeskeisyyttä, vaikka tapahtuman nimi lupailee globaalia näkökulmaa. 

Kolme kiinnostavaa: 

1. Ganni’s carbon rethink: from offsetting to insetting 

Päälavan ohjelmasta erillään olevalla Action Stagella kuultiin tanskalaisen muotibrändi Gannin käynnissä olevasta ilmasto- ja ympäristötyöstä. Yritys on käynnistänyt hankkeen yhdessä kahden portugalilaisen tavarantoimittajansa kanssa vähentääkseen toimitusketjunsa hiilidioksidipäästöjä konkreettisilla toimilla. Tarkoituksena on tehdä suoremmin työtä ilmaston hyväksi, kuin kompensoiden päästöjä. Gannilta hanketta esittelemässä olivat ympäristövastuupäällikkö Jade Wilting ja yrityksen perustaja Nikolaj Reffstrup, joka suorasanaisesti kehotti yrityksiä ryhtymään toimeen ympäristön hyväksi. 

Useat yritykset ovat ottaneet käyttöönsä päästökompensoinnin. Se tarkoittaa sitä, että oman toiminnan aiheuttama ilmastohaitta pyritään kumoamaan rahoittamalla päästöjen vähentämiseen tähtääviä toimia toisaalla. Insetting taas tarkoittaa toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi suoraan yrityksen toimitusketjussa tai toimitusketjun yhteisöissä. Esimerkkinä tästä, Ganni kertoi rakentavansa aurinkovoimalaa portugalilaisen t-paitatoimittajansa tehtaan yhteyteen. 

2. Vaatteiden vienti kolmansiin maihin – valkoisen miehen kellastunut t-paita 

Yksi vaikuttavista puheenvuoroista nähtiin päälavalla, kun Ghanalaisen Buzigahillin suunnittelija Bobby Kolide antoi tiukkaa palautetta poistotekstiilien viennistä Afrikkaan. Toimialalla tulisi hänen mukaansa puhua paljon enemmän siitä, mihin käytöstä poistetut vaatteet lopulta päätyvät, kieltää kertakäyttöiset tekstiilituotteet ja kierrättää tai hävittää käyttöikänsä päässä olevat vaatteet siellä missä niistä muodostuu jätettä. 

3. Tuotteiden uudelleenmyynti ja digitaaliset ratkaisut 

Yritysten omien brändituotteiden uudelleenmyynti nousi useammassa keskustelussa esille. Tapahtuman Innovation Forum -alueella pääsi tutustuman San Franciscolaiseen Archive Resale yritykseen, joka auttaa perustamaan second hand-verkkokauppapaikkoja. He rakentavat jokaiselle oman brändinmukaisen verkkoalustansa, ja hallinnovat sitä yritysten puolesta sekä hoitavat operatiivisesti. Archiven asiakkaita ovat muun muassa The North Face ja Filippa K. 

Katri Pylkkänen

Asiantuntija, tuotteet, materiaalit & vastuullisuus

+358 41 535 4379
katri.pylkkanen@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

Marimekon Alahuhta-Kasko on paras toimitusjohtaja yksityissijoittajien keskuudessa

Kestävyyssääntely etenee – yritysvastuudirektiivi astuu voimaan heinäkuussa

Uutishuone