- Liiton ajankohtaiset
Tule mukaan vaikuttamaan: Haku vaikuttajaryhmiin vuodelle 2025 on nyt auki!
Ryhmän jäsenenä pääset vaikuttaman liiton kantoihin ja toimintaan – eli tekstiilialan kehitykseen ja yritysten toimintaympäristöön. Hae mukaan vaikuttajaryhmiin 29.11.2024 mennessä!
Liitossa toimii vuonna 2025 viisi pysyvää vaikuttajaryhmää:
- Julkiset hankinnat ja huoltovarmuus
- Kansainvälinen liiketoiminta ja rahoitus
- Osaaminen ja vetovoima
- Työelämä
- Vastuullisuus ja kiertotalous
Pääset täyttämään hakulomakkeen tästä linkistä. Vaikka olet ollut jonkin ryhmän jäsen jo vuonna 2024, pyydämme sinua täyttämään hakulomakkeen.
Huomaa: sinun tulee työskennellä Suomen Tekstiili & Muoti ry:n jäsenorganisaatiossa, jotta voit hakea mukaan. Kumppanijäsenten edustajat voivat hakea mukaan kaikkiin muihin paitsi Työelämä-ryhmään.
Näin ryhmät toimivat
Ryhmien tehtävä on muodostaa liiton kannat koko toimialalle tärkeisiin asioihin ja tuoda esiin jäsenyritysten näkökulmia ja tarpeita liiton vaikuttamistyöhön.
Suurissa linjoissa ryhmät valmistelevat asiat liiton hallitukselle. Monissa kysymyksissä ryhmät toimivat itsenäisesti: esimerkiksi, kun liitto antaa lausuntoja tai kun tarvitaan nopeasti kantoja johonkin ajankohtaiseen kysymykseen. Vaikuttajaryhmissä voidaan kuulla myös alan eturivin asiantuntijoita ja päättäjiä tarpeen mukaan.
Ryhmät toimivat joko kasvokkain tai virtuaalisesti Teams-pohjalta kokoontuen 2–4 kertaa vuodessa. Vaikuttajaryhmien jäseniltä edellytetään sitoutumista ryhmien toimintaan. Jäsenten on osallistuttava vähintään 50 % ryhmän kokouksista.
Ryhmien koko voi olla 5–20 henkilöä. Jäseniksi toivotaan jäsenyrityksissä johto- tai päällikkötehtävissä toimivia, jotka työskentelevät ryhmien aiheiden parissa. Yhdestä yrityksestä voi olla yksi edustaja kussakin ryhmässä. Sama henkilö voi olla jäsen useassa ryhmässä. Ryhmien nimityksissä huomioidaan, että jäseniä tulee tasapuolisesti erityyppisistä ja erikokoisista jäsenyrityksistä. Työelämä-vaikuttajaryhmään voivat hakea mukaan vain varsinaiset ja startup-jäsenet. Osaaminen ja vetovoima -vaikuttajaryhmän jäsenistä voi olla 40 % kumppanijäseniä. Muihin ryhmiin voidaan valita 20 % kumppanijäseniä.
Mihail Tchitcherin
Johtava asiantuntija, viestintä & yhteiskuntasuhteet