Keskivertosuomalainen käyttää 730 euroa vaateostoksiin vuodessa

Suomalaiset kuluttivat vuonna 2022 tekstiileihin ja muotiin yhteensä noin 5,4 miljardia euroa. Vaatteiden osuus rahankäytöstä oli merkittävin, sillä suomalaisten kulutuksen kokonaissumma oli tässä luokassa lähes 4,1 miljardia euroa, selviää Tilastokeskuksen kansantalouden tilinpidosta. Rahankäyttö kasvoi vuonna 2022 sekä vaatteiden että kodintekstiilien ja jalkineiden osalta.

Vuonna 2022 keskivertosuomalainen sijoitti vaatekaappinsa sisältöön noin 732 euroa (edellisenä vuotena 686), jalkineisiin 129 (117) ja kodintekstiileihin 103 euroa (101).

Suurin markkinaosuus on edelleen naisten vaatteilla, joita suomalaiset ostavat 356 eurolla (340) asukasta kohden. Miesten vaatteisiin suomalaiset käyttävät 194 euroa asukasta kohden (184) ja lasten vaatteisiin 99 euroa (94).

”Vaikka rahankäyttö kasvoikin vuonna 2022, niin koronaa edeltävien aikojen summiin ei olla kuitenkaan kiritty”, kertoo STJM:n tilasto- ja talousasiantuntija Ville Salonen. ”On syytä huomata, että vaatteiden ja jalkineiden osalta hintakehitys oli selvästi inflaatiota vaisumpaa, mikä voi kertoa ongelmista saada nousevia kuluja kohdistettua myyntihintoihin.”

Kodintekstiilien osalta kasvua oli hieman, vaikka koronan aloittama sisustusbuumi onkin osoittanut hidastumisen merkkejä. Koko vuoden kulutus kuitenkin tässä sektorissa oli lähes 575 miljoonaa, ja se on mittaushistorian suurin arvo. Vuodevaatteiden osuus tästä oli noin puolet, eli 291 miljoonaa euroa.

Jalkineiden osalta kansallinen rahankäyttö oli suuruudeltaan 715 miljoonaa. Kuten vaatteidenkin osalta, tässäkin naisten jalkineiden osuus oli miesten ja lasten jalkineita suurempi. Ero ei kuitenkaan ole niin huomattava. Keskivertosuomalainen kulutti naisten kenkiin 62 euroa, kun taas miesten kenkiin 42 euroa. Lasten kenkien osalta keskimääräinen kulutus oli 21 euroa.

Eurooppalaisessa viitekehyksessä Suomi on rahankäytön keskikastissa

Euroopassa keskeisimmät kuluttajamarkkinat löytyvät luonnollisesti isoimmista valtioista. Saksa, Italia ja Ranska jakavat varsin selvästi mitalisijat vaatteiden ja jalkineiden osalta. Kodintekstiilien osalta Saksa on aivan ylivoimainen ykkönen, vaikka kärkikolmikko muuten onkin sama. Saksassa kokonaisrahankäyttö vaatteisiin oli vuonna 2022 63,8 miljardia euroa eli kasvua edellisestä vuodesta tuli noin 7,5 miljardia euroa.

Tietenkin on hyvä muistaa, että kokonaisrahankäyttö ei anna aivan tarkkaa kuvaa tässä tapauksessa, koska valtioiden väkiluvut ovat hyvin erilaisia Euroopan alueella. Asukasta kohden suurinta kulutusta vaatteiden osalta edustaa Luxemburg (1500 euroa), Islanti (1040) ja Itävalta (1030). Suomen sijoitus on 12., kun vertailussa on 29 eurooppalaista valtiota. Jalkineiden osalta sijoituksemme on 23. ja kodintekstiilien kohdalla taasen 9. Maita vertailtaessa on syytä muistaa kuitenkin myös eri valtioiden yleisen hintatason epäsuhtaisuus.

”Kun vertaillaan kulutusta asukasta kohden, vaatteiden ja jalkineiden osalta Suomi on ainut Pohjoismaa, joka ei vieläkään ole kuronut umpeen vuoden 2019 rahankäyttömääriä”, huomauttaa Salonen.

Asukaskohtainen kulutus on kuitenkin Suomessa suurempaa kuin EU-alueella keskimäärin, mutta ero on supistunut huomattavasti. Kun vielä vuonna 2019 suomalaiset käyttivät keskimäärin 150 euroa enemmän kuin keskivertoeurooppalainen, vuonna 2022 luku oli enää 80 euroa.

Tilastot

Täältä löydät tietoa mm. tekstiilin ja muodin tavaraviennistä ja -tuonnista, alan yritystoiminnasta, tekstiiliin ja muotiin käytetystä rahasta sekä kuitujen tuotannosta globaalisti.

Lue lisää

Ville Salonen

Asiantuntija, tilastot & talous

+358 50 565 1286
ville.salonen@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

Suomalainen käyttää tekstiileihin ja muotiin 989 euroa vuodessa – suomibrändien osuus vain 14 prosenttia

Talouskatsaus: Yritykset investoivat tuotantoon ja osaamiseen

Uutishuone