- Liiton ajankohtaiset
- Kansainvälistyminen
Koronavirus vaikuttaa jo tekstiili- ja muotialaan
Kiinasta levinnyt koronavirus vaikuttaa mm. materiaalien saatavuuteen, valmistukseen, logistiikkaan, kotimaan turistimyyntiin ja Aasian vientiin.
Kiina on maailman suurin tekstiilien tuottaja, joten koronaviruksen vaikutukset näkyvät välittömästi tekstiili- ja muotialalla. Kiina on myös Suomelle tekstiilien suurin tuontimaa.
“Suomalaisyrityksillä on Kiinassa yhteistyökumppaneita, ja sieltä tulee valmiiden tuotteiden lisäksi myös paljon materiaaleja tuotteisiin. Kun tehtaat ovat suljettuina, näytekappaleiden saaminen ja tuotannon aloittaminen tuleviin mallistoihin viivästyy. Henkilöstöpula vaikuttaa myös kuljetuksiin ja rahtiin”, kertoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen.
Rajoja on suljettu ja matkustamista rajoitetaan muuallakin kuin Kiinassa, kuten esimerkiksi Vietnamissa ja Italiassa. Toimitusketjuihin voi siis tulla viivästyksiä useissa eri tuotantomaissa.
Logistiikka takkuaa
Logistiikkaan koronavirus vaikuttaa ennen kaikkea henkilöstöpulan vuoksi. Kiinan satamat ovat pääosin olleet auki ja toiminnassa, mutta rekkatoimitukset kärsivät henkilöstöpulasta. Merikuljetuksia on peruttu myös siksi, että kysyntä on vähentynyt tuotannon hidastumisen vuoksi.
Lentorahdin määrä Kiinasta on vähentynyt, koska useat kansainväliset lentoyhtiöt ovat katkaisseet lentonsa maahan. Tavarajunayhteys Vuosaaren ja Hefein välillä on kuitenkin jatkamassa liikennöintiään.
Logistiikkatoimijoihin virusepidemia vaikuttaa myös sen kautta, että monet välivarastot ovat täynnä ja niille joudutaan etsimään korvaavia tiloja. Tämä on osaltaan nostanut kuljetuskustannuksia. Henkilöstövaje voi näkyä myös tullin toiminnassa.
Vaikutuksia kotimaan turistimyyntiin ja vientiin
Monille yrityksille Suomessa vierailevat aasialaisturistit ovat tärkeä asiakasryhmä. Matkustamisen väheneminen näkyy jo selvästi tässä myynnin osassa.
Viennissä karanteenit, tyrehtynyt matkustaminen ja koronan aiheuttamat taloudelliset vaikutukset näkyvät erityisesti Aasian suunnalla. Kansainvälisten brändien myymälöitä on Kiinassa suljettuna, uusien myymälöiden avaamista siirretään ja myynti monilla Aasian avainmarkkinoilla on laskenut.
Tapahtumia ja matkustamista siirretty
Koronavirus vaikuttaa myös alan tapahtumiin. Kiinalaiset valmistajat peruivat osallistumisensa Istanbulin helmikuisille lankamessuille, Milanon huonekalumessut siirrettiin huhtikuulta kesäkuulle ja Tokion muotiviikot peruttiin.
Myös kokouksia ja myyntitapaamisia siirretään tai pyritään järjestämään etänä. Monet suomalaisyritykset kehottavat henkilökuntaansa välttämään työmatkustamista ja ohjeistavat työntekijät tekemään etätöitä matkojen jälkeen tartuntariskin minimoimiseksi.
Pitkän aikavälin vaikutuksia vielä vaikea arvioida
Koronaviruksen pitkäaikaisia vaikutuksia on vielä vaikea arvioida. Mikäli pahin skenaario eli pandemia toteutuu, on sillä pitkäaikaisia vaikutuksia globaaliin talouteen. OECD varoittaa jo, että jos koronavirus leviää laajemmin, voi se laukaista taantuman euroalueelle ja Japaniin.
”Monissa yrityksissä pohditaan nyt, millaisia vaihtoehtoja tuotanto- ja logistiikkaketjuille on tarjolla. Jos viruksen leviäminen pysähtyy, tuotanto voidaan saada nopeastikin käyntiin ja viivästyksiä saadaan varmasti kurottua umpeen. Sama pätee vientiin: vaikutukset voivat jäädä maltillisiksi, jos virus talttuu nopeasti. Tämän alan tuotantoketjut ovat kuitenkin globaaleja, joten mahdollisen epidemian aikaansaamat epävarmuudet ovat kuitenkin suuria”, Anna-Kaisa Auvinen sanoo.
Lue lisää:
Business Finland: Tietoa suomalaisille yrityksille koronaviruksesta
EK:n suositukset yritysten varautumisesta koronaviruksen mahdolliseen laajamittaiseen leviämiseen