Kuka tekee vaatteesi? Vaatevallankumous-viikkoa vietetään 22–29.4.2023

Vaatevallankumous on maailmanlaajuinen kampanja, joka kannustaa tekstiili- ja muotialan yrityksiä kertomaan avoimesti toiminnastaan ja tuotantoketjustaan.

Vaatevallankumous-viikko järjestetään vuosittain huhtikuun viimeisellä viikolla vuonna 2013 tapahtuneen bangladeshilaisen Rana Plaza -tehdasonnettomuuden vuosipäivän yhteydessä. Tänä vuonna Vaatevallankumousta vietetään 22–29.4.2023 välisenä aikana.

Vuoden 2023 Vaatevallankumous-kampanjan teemana on MANIFESTO FOR A FASHION REVOLUTION. Viikon aikana kuluttajia kannustetaan kysymään vaatemerkeiltä, kuka vaatteet on valmistanut. Viikon aikana tavoitteena on myös edistää kuluttajien ja vaatemerkkien välistä vuoropuhelua muun muassa toimitusketjujen vastuullisuudesta, läpinäkyvyydestä ja jäljitettävyydestä sekä yritysten toimista luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi.

Suomalaiset tekstiili- ja muotialan yritykset ovat määrätietoisesti edistäneet toimintansa läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta, ja osallistuneet aikaisempina vuosina aktiivisesti Vaatevallankumous-viikkoon. Yritykset ovat tarjonneet viestintäkanavissaan avoimesti tietoa tuotteidensa valmistuksesta sekä julkaisseet sosiaalisen median kanavissaan kuvia hyödyntäen #imadeyourclothes-tunnistetta.

Lisätietoja vaatevallankumous-viikosta sekä työkaluja ja vinkkejä osallistumiseen on saatavilla kampanjan verkkosivuilta: https://www.fashionrevolution.org/frw-2023/

Emilia Gädda

Johtava asiantuntija, vastuullisuus & kiertotalous

+358 41 545 8142
emilia.gadda@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

Kestävyyssääntely etenee – yritysvastuudirektiivi astuu voimaan heinäkuussa

Ekosuunnitteluasetus hyväksytty: yritysten näkökulmien huomioiminen tuoteryhmäkohtaisten kriteerien valmistelutyössä on erittäin tärkeää

Uutishuone