Lyhytikäisten vaatteiden ostaminen on karhunpalvelus suomalaiselle vaatetusalalle

Jos kuluttajat jatkavat lyhytikäisten halpatuotteiden ostamista, mikään sääntely ei riitä, kirjoittaa liiton tekstiili- ja vastuullisuusasiantuntija Katri Pylkkänen.

Helsingin Sanomissa on käyty erinomaista keskustelua muodin vastuullisesta kuluttamisesta. Keskustelu on ajankohtainen, sillä EU:ssa valmistellaan parhaillaan vaatetukselle ekosuunnittelukriteereitä. Komission tavoitteena on poistaa markkinoilta heikkolaatuiset ja ympäristön näkökulmasta kestämättömät tuotteet sekä luoda vähimmäisvaatimukset kaikille EU:ssa valmistettaville tai sinne tuotaville vaatteille. Ekosuunnittelukriteereiden kehittäminen on kuitenkin monitahoinen tehtävä.

Vaatteet ovat kompleksisia lopputuotteita, joiden materiaalit ja käyttötarkoitukset vaihtelevat ja joiden käyttöikä on parhaimmillaan pitkä. Tulevat kriteerit liittyvätkin esimerkiksi tuotteiden fyysiseen kestävyyteen, huollettavuuteen ja korjattavuuteen, ympäristövaikutuksiin tai kierrätettävyyteen ja kierrätyskuitusisältöön.

Vaikka ekosuunnittelukriteerit ovat tärkeä askel, ne eivät ole mikään taikaratkaisu muodin vastuullisuushaasteisiin. Jos kuluttajat jatkavat lyhytikäisten halpatuotteiden ostamista, mikään sääntely ei riitä. Keskusteluun tulisikin nostaa myös tuotteiden emotionaalinen kestävyys, johon lukeutuu muun muassa aikaa kestävä design. Kun vaatteet ovat laadukkaita ja hankintoja tehdään harkitusti, kuluttajat arvostavat tuotteitaan enemmän. Tällaiset tuotteet huolletaan paremmin ja korjataan todennäköisemmin, mikä pidentää niiden käyttöikää.

Suomalaiset tekstiilialan yritykset ovat pitkään panostaneet tuotteidensa laatuun ja pitkäikäisyyteen. EU:n ekosuunnittelusääntely voikin tarjota kotimaisille yrityksille kilpailuetua maailmanmarkkinoilla, mutta tämän edun lunastaminen edellyttää sekä yrityksiltä että kuluttajilta aktiivisia toimia. Kuluttajien on oltava valmiita maksamaan laadusta ja suosittava tuotteita, jotka kestävät aikaa. Yrityksiltä taas tarvitaan jatkuvaa panostusta tuotekehitykseen ja vastuullisuuteen.

Vastuullinen muoti ei ole vain lainsäädäntöä ja tuotantopään ratkaisuja, vaan myös meistä jokaisen kulutustottumusten muutosta. Kun vaatteisiin sitoutuu sekä materiaalista että emotionaalista arvoa, siitä hyötyvät lopulta kuluttajat, yritykset ja koko yhteiskunta.

Teksti on julkaistu alun perin Helsingin Sanomissa 14.1.2025.

Katri Pylkkänen

Asiantuntija, tuotteet, materiaalit & vastuullisuus

+358 41 535 4379
katri.pylkkanen@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

Kotimaiset tekstiili- ja muotialan yritykset saavat arvostusta, mutta jäävät monelle tuntemattomiksi

Onko tekstiilialan tulevaisuus edessä vai takana?

Uutishuone