Marimekon Alahuhta-Kasko on paras toimitusjohtaja yksityissijoittajien keskuudessa

Teknologiayhtiöt Ponsse, KONE, Gofore ja Vaisala ovat pörssiyhtiöiden maineikkaimpina yksityissijoittajien keskuudessa, selviää T-Median Luottamus&Maine-tutkimuksesta. Parhaaksi toimitusjohtajaksi sijoittajat nostivat Marimekon Tiina Alahuhta-Kaskon.

T-Media tutki yhteistyössä Suomen Osakesäästäjien ja Pörssisäätiön kanssa yksityissijoittajien näkemyksiä Suomen 80 suurimman pörssiyhtiön maineesta. Hyvämaineisimmiksi yhtiöiksi arvioitiin järjestyksessä Ponsse, KONE, Gofore ja Vaisala. Pörssiyhtiöiden kärkikaksikko vaihtoi paikkaa päittäin: Kone piti viime vuonna ensimmäistä sijaa ja Ponsse toista. Ponsse on tänä vuonna ainut erinomaisen maineen tasolle yltänyt pörssiyritys.

“Maine rakentuu hitaasti ja siksi ei ole yllätys, että kärkiyhtiöt ovat pitäneet sijoituksensa pienin muutoksin. Yksityissijoittajat luottavat kasvollisiin omistajiin. Parhaiten menestyneet yhtiöt ovat jälleen perhe- tai yrittäjätaustaisia”, Pörssisäätiön toimitusjohtaja Sari Lounasmeri sanoo.

Tutkimuksessa selvitettiin maineen lisäksi myös pörssiyhtiöiden paras toimitusjohtaja. Vuodesta 2015 Marimekkoa luotsannut Tiina Alahuhta-Kasko nousi yksityissijoittajien silmissä parhaaksi toimitusjohtajiksi vuonna 2024.

”Olen todella iloinen ja otettu yksityissijoittajien luottamuksesta. Tästä kiitos kuuluu kaikille marimekkolaisille yhdessä tekemästämme pitkäjänteisestä työstä liiketoimintamme kehittämiseksi ja kasvattamiseksi”, Tiina Alahuhta-Kasko sanoo.

Yksityissijoittajat arvioivat johtamisen Marimekon selkeästi vahvimmaksi maineen osa-alueeksi. Hyvän johtamisen ohella myös Marimekon kaikki muut maineen osa-alueet saivat sijoittajilta hyvän arvosanan.

“Suomalaisen naisjohtajuuden ja koko elinkeinoelämän näkökulmasta on erinomaista, että yksityissijoittajat nostavat ja kokevat Alahuhta-Kaskon parhaaksi toimitusjohtajaksi. Viime aikoina on ollut nähtävissä, että Suomessa naistoimitusjohtajien osuus pörssiyhtiöissä on laskenut huolestuttavasti. Se ei näytä hyvältä kansainvälisessä vertailussa. Me tarvitsemme monipuolista osaamista, erilaisia uratarinoita sekä moninaisuutta. Tässäkin Alahuhta-Kasko on mitä mainioin esimerkki noususta menestyväksi toimitusjohtajaksi”, T-Median vanhempi asiantuntija Nina Laakso iloitsee.

”On hienoa nähdä, että vahva kotimainen kuluttajabrändi noteerataan yksityissijoittajien keskuudessa”, sanoo Marja-Liisa Niinikoski, Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja. ”Harmillista sen sijaan on, että Suomesta edelleen puuttuu ammattimainen varhaisen vaiheen pääomasijoitustoiminta brändiperusteiseen kuluttajaliiketoimintaan”, hän jatkaa. Tähän haasteeseen Suomen Tekstiili & Muoti on osaltaan halunnut tarttua osana juuri valmistunutta tekstiili- ja muotialan kasvusopimusta, jolla tähdätään kuluttajaliiketoiminnan kasvuun ja vientiin.

Pörssiyhtiöiden mainetta tutkittiin touko–kesäkuussa 2024, ja tutkimukseen vastasi yhteensä 7 958 yksityissijoittajaa. Lue alkuperäinen juttu T-Median verkkosivuilta.

Kuva: Marimekko

Mihail Tchitcherin

Johtava asiantuntija, viestintä & yhteiskuntasuhteet

+358 40 515 1137
mihail.tchitcherin@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

Halpatuotantoa on syytä rajoittaa – se edistäisi kestävää kehitystä ja kilpailukykyä

Suomalaisella designilla on tärkeä rooli talouskasvun rakentamisessa

Uutishuone