Miltä näyttäisi digitaalisen tuotepassin käyttöönotto? Kuulumisia DPP-konsultointipilotista

Liitto käynnisti loppuvuodesta digitaaliseen tuotepassiin liittyvän konsultoinnin osana Digitaalinen murros muotialalla -hanketta. Konsultoinnin toteuttajiksi valikoitui Struggle Creative, KPMG sekä ryhmittymä, jonka muodostavat 1001Lakes, Adesso Finland ja Dataspace Europe. Konsultit ovat auttaneet kymmentä pilottiyritystä kartoittamaan datavirtoja, sekä luomaan suunnitelman digitaalisen tuotepassin käyttöönottoon vaadittavista toimenpiteistä. Pilottiin osallistuivat NP Housukauppa, Gugguu, Sasta, Image Wear, Karmiini, Rockseri, Nanso, DIMEX, Reima ja L-Fashion Group.

Miksi mukaan pilottiin? 

”Konsultoinnin ajankohtaisuus ja tärkeä aihe eli DPP, jota olimme jo jollain
tasolla alustavasti organisaatiossa pohtineet. Tuotepassi ja EU:n regulaatiot ovat
tärkeässä roolissa tulevaisuudessa.” kertoo NP Housukaupan Pyry Almgren heidän syistään lähteä mukaan konsultointiin. 

Pilottiin hakemisen syinä osallistujat ovat maininneet muun muassa tarpeen perehtyä aiheeseen, nykytilanteen ja valmiuksien kartoituksen sekä kiinnostuksen löytää digitaalisen tuotepassin liiketoiminnallisia hyötyjä pelkkien lakivelvoitteiden täyttämisen ohella. Osallistuneiden yritysten lähtötasot vaihtelivat, osalla oli jo omia projekteja tai selvityksiä aiheeseen liittyen, osa oli ehkä vasta kuullut digitaalisesta tuotepassista.  

Mitä konsultoinnista jäi käteen? 

”DPP:n vaatimukset selkeytyivät, eivätkä tunnu enää niin haastavilta toteuttaa. Tuotepassia voisi hyödyntää asiakassuhteiden hoitamisessa, sillä se tarjoaa kanavan suoraan kuluttaja-asiakkaille, vaikka myymmekin tuotteemme pääosin jälleenmyyntiverkoston kautta.” toteaa pilottiprojektissa mukana ollut Sastan Taija Varis. 

Myös muut osallistuneet yritykset kertoivat digitaalisen tuotepassin vaatimusten selkiytyneen ja lainsäädännön seuraamisen jatkossa helpottuneen projektin ansiosta.

Miten työ DPP:n osalta jatkuu yrityksissä? 

Konsultoinnin aikana lisättiin yritysten ymmärrystä digitaalisesta tuotepassista ja yrityksen omasta tilanteesta käyttöönoton suhteen. DPP:n tarkemmat vaatimukset kuitenkin selviävät vasta myöhemmin ja esimerkiksi järjestelmien uudistaminen vaatii aikaa, joten on selvää, että työ käyttöönoton eteen jatkuu myös pilotin jälkeen. 

”Järjestelmän suhteen on luotava kyvykkyyksiä tallentaa kaikki data samaan paikkaan ja hioa kokonaisprosessia. Tällä hetkellä datapisteitä on pirstaleisesti eri puolilla järjestelmää. Myös kommunikointia tehdasyhteistyökumppanien kanssa on tiivistettävä.” avaa Pyry Almgren heidän seuraavia kehityskohteitaan aiheen osalta. 

”Kun lopulliset vaatimukset selviävät, meidän täytyy vielä käydä läpi, että järjestelmistämme löytyvät kaikki tarvittavat tiedot. Emme ole myöskään etsineet sopivaa palveluntarjoajaa vielä.” kertoo Taija Varis. 

Konsultointipilotit ovat osa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n Digitaalinen murros muotialalla -hanketta, joka on Euroopan Unionin rahoittama –  NextGenerationEU. 

 

Aleksandra Prami

Asiantuntija-projektipäällikkö, digitalisaatio, Digitaalinen murros muotialalla -hanke

+358 500 480 286
aleksandra.prami@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

Mitä kuuluu yrityksien digistrategia-piloteille?

Yrityksen digitalisaatio on sen itsensä näköinen

Uutishuone