- Muoti
- Vastuullisuus & kiertotalous
Ole suomalaisen muodin tosiystävä – Finn Fashion Friday tuo valoa kansalle 33 brändin voimin
Suomalaisen muodin juhlaviikonloppua, Finn Fashion Fridayta vietetään viidennen kerran tulevana viikonloppuna. Tänä vuonna mukana on ennätykselliset 33 suomalaista brändiä, joista yhdeksän on uusia tulokkaita. Jätä siis krääsä ostamatta ja kohdista harkitut hankintasi kotimaisiin brändeihin.
Kolmipäiväinen tempaus Finn Fashion Friday, ystävien kesken FFF, kannustaa kuluttajia vastuullisiin hankintoihin ja tukemaan kotimaista. Viesti on aiempaakin ajankohtaisempi, sillä viime vuodet ovat koetelleet kotimaisia muotibrändejä rankalla kädellä.
“Vaikka vastuullisuus on juuri nyt arvona suuren massan osalta heitetty hetkeksi romukoppaan, jokainen kuitenkin tietää sisimmässään, että se on tärkeämpää kuin koskaan. Finn Fashion Fridayssa ei ole mitään synkkää. Hiljaisen hetken sijaan on aika juhlia kaikkea sitä kaunista ja kestävää, mitä suomalaiset muoti- ja lifestylebrändit edustavat”, kuvailee tapahtuman idean takana oleva Myssyfarmin Anna Rauhansuu.
Loppuvuoden lahjasesonki on erityisen otollinen aika pohtia omia hankintoja – olisiko mahdollista keskittää ostoksensa kotimaisiin brändeihin? Ostamalla suomalaisia brändejä luot työpaikkoja ja annat arvoa kotimaiselle tekemiselle. Valmistusmaasta riippumatta suomalaiselta yritykseltä ostaessa 80 % rahasta jää Suomeen veroina ja palkkoina, mitä ei moni kuluttaja tule ajatelleeksi.
FFF:n viestiä väkevöittää entisestään brändien yhtenäinen rintama vastuutonta pikamuotia vastaan. Kampanjan voima on yhdessä tekemisessä ja se vetoaa sekä alan sisällä että suomalaisen muodin fanien keskuudessa.
“Finn Fashion Friday on hieno esimerkki toimialan yhteisestä tekemisestä. Kasvava ultrapikamuoti, joka ei kunnioita mitään sääntöjä, mutta toimii eurooppalaisilla markkinoilla, asettaa vastuulliset yritykset epätasa-arvoiseen asemaan. Tarvitsemme muutoksen niin yritysten toimintaympäristöön kuin kannusteita tavalliselle ihmiselle valitsemaan vastuullisesti”, sanoo Marja-Liisa Niinikoski, Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja.
Finn Fashion Fridayta vietetään pe-su 22.–24.11. viikkoa ennen ylikansallista kulutusjuhlaa Black Fridayta. Mukana on muoti- ja lifestylebrändejä, second hand -brändi ja kotimaisuuteen keskittyneitä myymälöitä. Osallistujat: Aarrelabel, Arkive Atelier, Costo, Finarte, Formal Friday, Frenn, Kaiko Clothing, Kasperi, Koto Designmarket, Lee Cooper, Lovia, Luv North, Mainio, Mifuko, Miia Halmesmaa, Morico, Myssyfarmi, Pomar, Purewaste, Ruskovilla, Samuji, Sasta, Suomimuodin Lumoissa, Televisio Lifestyle Store, Terhi Pölkki, Toive Company, Tuohi Jewelry, Vaiko, Vain Fashion Group, Very Nice, Vimma Company, Voglia ja WOWO Vibes.
Kuva: Myssyfarmi Oy
Mihail Tchitcherin
Johtava asiantuntija, viestintä & yhteiskuntasuhteet