Oppimatkalla New Yorkissa – digitaalisia innovaatioita ja keskusteluja alan tulevaisuudesta

Osana Digitaalinen murros muotialalla -hanketta suuntasimme oppimatkalle New Yorkin muotiviikoille. Matkan aikana tutustuimme muotialan digitalisaation parissa työskenteleviin ihmisiin ja yrityksiin sekä opimme lisää muodin markkinasta Yhdysvalloissa ja erityisesti New Yorkissa.

Lähdimme matkalle yhdessä liiton toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikosken kanssa, ja oppimatkalla pääsimme vierailemaan erilaisissa tilaisuuksissa ja tapasimme muotialan digitalisaation parissa työskenteleviä tahoja. Suomesta New Yorkiin suuntasivat myös muotibrändit VAIN ja vitunleija. 

Robotin printtaamia vaatteita ja tilauksesta valmistettavia tuotteita 

Tapasimme matkan aikana PROCODE DRESS -brändin Lilach Porgesin, joka valmistaa suunnittelemansa tuotteet 3D-printtaavalla robotilla. Hän on julkaissut brändinsä ensimmäisen malliston ja päässyt esittelemään tuotteita myös New Yorkin muotiviikoilla aiemmin. Hän tekee yhteistyötä 3D-printtauslaitteita valmistavien yritysten, kuten ABB:n, Kukan ja Universal Robotsin kanssa. 

Pääsimme vierailemaan Tailored Industry -tehtaalla, missä valmistetaan vaatebrändeille tuotteita tilauksesta 3D-neulontakoneilla. Toimintamallissa vaatebrändin verkkokaupasta kuluttajan tekemä tilaus menee suoraan Tailored Industrylle, missä tuotteet valmistetaan yksittäin ja lähetetään suoraan kuluttajalle. Näin heidän yrityksen asiakkaana toimiva vaatebrändi myy vain ne tuotteet, joita tilataan, jolloin brändille ei kerry myymättä jäävää varastoa eikä se menetä myyntiä tiettyjen mallien tai kokojen myydessä loppuun. 

Keskusteluja digitaalisesta muodista ja teknologioiden hyödyntämisestä alalla 

Osallistuimme Digital Fashion Weekin tilaisuuteen, missä kuuntelimme päivän aikana useita paneelikeskusteluita muotialan digitaalisuudesta, näimme digitaalisia mallistoja esitteleviä animaatioita sekä lopuksi pääsimme kokemaan digitaalis-fyysisen muotinäytöksen.

Paneelikeskusteluissa toistuivat pohdinnat siitä, miten kuluttajat saadaan suosimaan vastuullisesti tuotettuja vaatteita, kuten esimerkiksi tilauksesta valmistettavia tuotteita ja toisaalta, miten yritykset saadaan toimimaan vastuullisemmin, jos kuluttajat tekevät ostopäätöksensä lähinnä hinnan perusteella. Puheenvuorojen ytimessä oli luonnollisesti myös teknologian rooli alan muutoksen aikaansaamisessa, erityisesti keskusteluissa nousivat esiin 3D-suunnittelun hyödyt ja tuotteiden valmistaminen vasta kuluttajan tilauksesta, mikä on nykyteknologian ansiosta jo mahdollista, kuten Tailored Industry todistaa. 

Kävimme strategiatoimisto Gemicin näkemyksellisen tiimin kanssa pyöreän pöydän keskustelun muotialan tulevaisuudesta. Keskustelussa nousivat esiin muun muassa brändin vuorovaikutus kuluttajien kanssa ja tähän vaikuttavat tekijät sekä datan ja läpinäkyvyyden rooli alalla.  

Vaatteiden mittastandardien merkitys nousi keskustelun ytimeen, kun tapasimme Alvanon-mittateknologiayrityksen Pohjois- ja Etelä-Amerikan toiminnoista vastaavan johtajan Eric Leen. Alvanon on auttanut vaatealan yrityksiä yhdenmukaistamaan tuotteidensa mitoituksia kehittämällä dataan perustuvia mittastandardeja jo 25 vuotta. Yritys pyrki jo alkuaikoinaan tuomaan markkinoille istuvuushaasteita purkavan virtuaalisovituksen, mutta maailma ei tuolloin vielä ollut ratkaisulle valmis. Eric Lee kertoi meille, että he kehittävät parhaillaan uutta, kehittyneempää virtuaalisovitussovellusta, jota on tarkoitus testata Euroopassa ensi vuonna.

Yliopistolla lukuisia yhteistyöprojekteja alan johtavien brändien kanssa 

Pääsimme vierailemaan Fashion Insitute of Technology -yliopistolla ja tapaamaan eri osastojen professoreita. Erityisen mielenkiintoista oli kuitenkin vierailla Design and Tech Lab -tiimin luona ja kuulla lukuisista yhteistyöprojekteista, joita he tekevät alan yritysten toimeksiannoista. He olivat muun muassa suunnitelleet Adidakselle uuden malliston pohjautuen AI-avusteiseen kuva-analyysiin, 3D-suunnitelleet vaatteet Netflixissäkin esitettyyn Karma’s World -animaatioon sekä suunnitelleet älykkäitä pyöräilyasusteita ruotsalaiselle POC-brändille. 

Suomalaiset brändit herättivät kiinnostusta 

Saimme kunnian järjestää yhdessä jäsenyrityksemme VAIN:in, vitunleijan, konsulaatin ja Finnish Design Embassyn kanssa Suomen New Yorkin pääkonsulaatin residenssillä tilaisuuden, jossa esiteltiin brändien mallistot. Oli ilo nähdä paikalla paljon median edustajia ja alan vaikuttajia, jotka olivat brändeistä silmin nähden innoissaan! Brändit näkyivät tilaisuuden jälkeen kotimaan lisäksi myös kansainvälisessä mediassa, kun muiden muassa Vogue, Vogue Scandinavia, Resident ja FashionWeekOnline kirjoittivat tilaisuudesta. 

Jutun pääkuva: Kelly Taub

Oppimatka toteutettiin osana Suomen Tekstiili & Muoti ry:n Digitaalinen murros muotialalla -hanketta, joka on Euroopan Unionin rahoittama –
NextGenerationEU.
 

 

Aleksandra Prami

Asiantuntija-projektipäällikkö, digitalisaatio, Digitaalinen murros muotialalla -hanke

+358 500 480 286
aleksandra.prami@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

Digitaalisen strategian käsikirja tekstiili- ja muotialan yrityksille

Digitaaliset markkinapaikat avaavat uusia mahdollisuuksia kansainväliseen kasvuun

Uutishuone