Suomalaisen rahankäyttö vaatteisiin ja jalkineisiin: 879 euroa vuodessa

Tekstiilin ja muodin kuluttajamarkkina on Suomessa kooltaan 5,4 miljardia euroa. Se on noin 4,5 % suomalaisten kokonaiskulutuksesta. Suurin markkinaosuus on naisten vaatteilla ­­­– se on lähes kaksinkertainen miesten vaatteisiin nähden.  ­­­

Keskivertosuomalainen käytti vuonna 2019 vaatteisiin ja jalkineisiin 879 euroa, mikä vastasi 3,9 % kokonaiskulutuksesta. Sisustustekstiileihin käytettiin keskimäärin 91 euroa. Suomalaisten tekstiiliin ja muotiin käyttämä rahamäärä on pysynyt melko muuttumattomana viime vuodet. Sen osuus kokonaiskulutuksesta on kuitenkin supistumassa.

Naisten vaatteiden osuus koko markkinasta on yli 2 miljardia euroa. Miesten vaatteiden osuus on 1,1 miljardia.

Suomi on rahankäytön keskikastia – kenkiin käytetään rahaa melko vähän

Vaatteisiin käytetään Suomessa asukasta kohden hieman enemmän rahaa kuin Euroopassa keskimäärin. Siitä huolimatta vaatteiden osuus suomalaisten kokonaiskulutuksesta on keskimääräistä pienempi. Jalkineisiin suomalaiset käyttävät kaikkien mittareiden perusteella selvästi vähemmän rahaa kuin muut eurooppalaiset.

Rahankäyttö tekstiiliin ja muotiin asukasta kohden vuonna 2019. Lähde: Eurostat

Tekstiilin ja muodin Euroopan markkina on kooltaan yli 460 miljardia euroa. Väestöltään suuret Iso-Britannia, Saksa ja Italia muodostavat yli puolet koko markkinasta. Näissä maissa ihmiset käyttävät selvästi keskimääräistä enemmän rahaa tekstiiliin ja muotiin. Suomen markkinan osuus Euroopan markkinasta on noin prosentin.

Euroopan maiden moninaisuus näkyy tilastoissa eriävänä kehityksenä. Monissa Länsi-Euroopan maissa tekstiilin ja muodin osuus kokonaiskulutuksesta on supistunut jo pitkän aikaa, kun taas Itä-Euroopassa kulutus on kasvanut merkittävästi. Tässä näkyvät kulutusmahdollisuuksien ja hintatason muutokset, sillä 2010-luvulla tekstiiliin ja muotiin käytetty rahamäärä on kasvanut Itä-Euroopassa monin paikoin 65–95 %. Se tarkoittaa useimmissa maissa noin yhden prosenttiyksikön kasvua osuudessa kokonaiskulutuksesta.

Tekstiilin ja muodin osuus kokonaiskulutuksesta vuonna 2019. Lähde: Eurostat

Puolan noin 13 miljoonan markkina on suuruudeltaan merkittävä ja maantieteellisen läheisyytensä vuoksi Suomen kannalta kiinnostava. Puolassa tekstiiliin ja muotiin kohdistuvan kulutuksen kasvu on ollut viimeisen vuosikymmenen aikana selvästi voimakkaampaa kuin missään muussa maassa.

Euromääräisesti puolalaiset käyttävät asukasta kohti vielä selvästi keskimääräistä vähemmän rahaa tekstiiliin ja muotiin. Osuus puolalaisten kokonaiskulutuksesta on kuitenkin selvästi suurempi kuin esimerkiksi Suomessa.

Lue lisää tilastosivuiltamme: Rahankäyttö tekstiiliin ja muotiin Suomessa ja Euroopassa