- Puheenvuoro
- Kansainvälistyminen
Saksan vientimarkkinoissa piilee monia mahdollisuuksia suomalaisille tekstiili- ja muotialan yrityksille
Liiton strategian mukaisesti tärkein tavoitteemme on jäsenyritysten globaali menestyminen. Tätä tavoitetta tukemaan perustettiin vientiverkosto, joka käynnistyi joulukuussa 2024 tutustumisella naapurimaamme Ruotsin markkinaan. Maaliskuussa, vientiverkoston toisessa tapaamisessa, kokoonnuimme keskustelemaan Saksan tarjoamista mahdollisuuksista suomalaisille tekstiili- ja vaatebrändeille. Lue alta tapaamisessa esiin nousseet tärpit Saksan vientimarkkinoiden valloitukseen!
Vientiverkoston toinen tapaaminen järjestettiin maaliskuussa 2025, keskittyen Euroopan suurimpaan tekstiili- ja muotimarkkinaan – Saksaan. Tilaisuudessa kuultiin Business Finlandin Berliinin toimiston Senior Advisor Helmi-Nelli Körkköä sekä Lilja the Label -brändin perustajaa ja toimitusjohtajaa Laura Saarista, jotka jakoivat omia kokemuksiaan Saksan vientimarkkinoiden mahdollisuuksista suomalaisille tekstiili- ja muotialan yrityksille.
Kiertotalous ja vastuullisuus nousussa
Saksa on merkittävä markkina-alue suomalaisille yrityksille: tekstiili- ja vaatealan liikevaihto on noin 60 miljardia euroa, ja sektori on vahvasti vientivetoinen. Suomalaisyrityksille Saksa tarjoaa mahdollisuuksia erityisesti vastuullisuuden ja kiertotalouden saralla, sillä kestävän kehityksen ratkaisut ovat kasvussa. Kysyntää löytyy esimerkiksi biopohjaisille materiaaliratkaisuille, tuotantoketjun ja jälleenmyynnin läpinäkyvyyttä ajaville tekoälyteknologioille ja erilaisille kiertotalouteen perustuville myyntialustoille. Esimerkiksi käytettyjen vaatteiden myynti verkossa, kuten Vintedissä ja Zalandon second hand -alustalla, ovat saaneet Saksassa hyvin jalansijaa.
Laatu ja käytännöllisyys suomalaisen designin valtteja
Saksassa kuluttajat arvostavat laatua ja käytännöllisyyttä. Suomen hyvä maine sekä pohjoismaisen minimalismin arvostus puhuvatkin suomalaisten brändien etulyöntiaseman puolesta. Menestyksekäs markkinoille tulo vaatii kuitenkin huolellista valmistautumista, sillä Saksa ei ole nopea markkina ja trendit etenevät hitaammin kuin monissa muissa maissa.
Saksalainen kuluttaja on erittäin hintatietoinen ja harkitsee ostopäätöksiä tarkkaan. Hieman yllättäenkin, saksalaiset suhtautuvat digitalisaatioon melko maltillisesti, mikä heijastuu esimerkiksi verkkokauppakäyttäytymiseen ja maksutapavalintoihin, käteisen käytön ollessa edelleen yleistä. Palautusvolyymit ovat suuria, joten joustavuus ja helppo palautusprosessi ovat tärkeitä kilpailuetuja yrityksille.
Markkinoinnissa huomioitava paikallisuus ja perinteiset mediat
Markkinoinnissa paikallinen lähestymistapa on keskeinen: saksankielinen verkkokauppa, informatiivinen viestintä ja paikallisten vaikuttajien hyödyntäminen ovat tehokkaita keinoja tavoittaa asiakkaita paitsi Saksassa, myös muissa saksankielisissä maissa kuten Itävallassa ja Sveitsissä.
Suosittelumarkkinoinnille annetaan paljon arvoa ja siksikin luotettaviksi koetuilta, saksankielisiltä lähteiltä saadut tuotesuositukset kääntyvät helpommin kaupaksi. Superlatiivein kuorrutettujen mainoslauseiden sijaan saksalaisiin vetoaa asiallinen ja faktapohjainen sävy: ennen ostopäätöstä tuotteista halutaan saada runsaasti tietoa ja luonnollinen tyyli koetaan helpommin lähestyttäväksi kuin kiiltokuvamaisen virheettömäksi hiottu brändi-ilme.
Messut ja printtimedia ovat myös edelleen merkittäviä B2B-kaupassa, ja uskottavuuden rakentamiseksi medianäkyvyys myös niiden kautta on tärkeää.
Suuntana Saksan vientimarkkinat? Tutustu tulossa oleviin tapahtumiin:
Berlin Fashion Week, 30.6.–3.7.2025
Neonyt Düsseldorf, 20–21.7.2025
Munich Fabric Start, 2.–3.9.2025
Saara Majuri
Johtava asiantuntija, kansainvälinen liiketoiminta & rahoitus