Esitetystä rajauksesta myöntää messutukea vain yhdelle messutapahtumalle kalenterivuoden aikana on luovuttava, painotetaan Suomen Tekstiili & Muoti ry:n lausunnossa.

Suomen Tekstiili & Muoti ry on antanut lausunnon työ- ja elinkeinoministeriön luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi yrityksille myönnettävästä kansainvälistymisavustuksesta vuosina 2024–2030. Asetuksen luonnoksessa yrityksille myönnettävästä kansainvälistymisavustuksesta Business Finlandin avustusvaltuutta ollaan laskemassa vuoden 2023 5,7 miljoonasta 3,3 miljoonaan euroon ja määrärahoja 5,4 miljoonasta 3,7 miljoonaan euroon.

STJM korostaa, että kansainvälistymisavustusten laskeminen on ristiriidassa hallitusohjelman kirjausten kanssa, jossa hallituksen tavoitteena on kasvuhakuisten, työllistävien ja vientiin tähtäävien yritysten määrän kasvu.

Asetusluonnoksen määritelmä messuhankkeesta, jotka voidaan nähdä yksittäisen tapahtuman lisäksi myös ajallisesti laajempana tapahtumakokonaisuutena joko paikan päällä tai virtuaalisesti, on erittäin tervetullut.

Toimialalla suurta huolta aiheuttaa esitys rajata messutuki vain yhteen messutapahtumaan kalenterivuoden aikana. Yhdet kansainväliset messut vuodessa on liian tiukka rajaus kasvua ja kansainvälistymistä pitkäjänteisesti tavoittelevalle yritykselle, varsinkin kun toimialallamme useat messutapahtumat järjestetään sesongeittain eli kaksi kertaa vuodessa.

Lausunto on kokonaisuudessaan luettavissa Lausuntopalvelussa tai voit ladata sen alta.

Lue koko lausunto

• STJM:n lausunto luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi yrityksille myönnettävästä kansainvälistymisavustuksesta vuosina 2024–2030.pdf

Ajankohtaista aiheesta

Tekstiilien Horisontti Eurooppa -ohjelma etenee nopeasti