STJM:n lausunto: Vaikuttajamarkkinoinnin linjauksessa vielä täsmennettävää

Linjauksen tavoitteet ovat hyviä, mutta luonnos sisältää merkittäviä haasteita yritysten näkökulmasta.

Suomen Tekstiili ja Muoti ry on antanut lausuntonsa luonnoksesta kuluttaja-asiamiehen linjaukseksi vaikuttajamarkkinoinnista sosiaalisessa mediassa. Linjausluonnoksessa annetaan ohjeita vaikuttajamarkkinoinnin merkitsemiseen sosiaalisen median kanavissa ja tarkennetaan osapuolten vastuita erilaisissa tilanteissa ja yhteistyön muodoissa. 

Pidämme tavoitetta selkeyttää nykyisiä ohjeistuksia hyvänä, mutta olemme huolissamme yritysten vastuun korostumisesta ja sopimusoikeudellisiin seikkoihin puuttumisesta linjauksessa.  

Lisäksi kaipaamme selkiytystä työntekijän mahdollisuudesta vapaaehtoisesti edistää työnantajansa toimintaa sosiaalisessa mediassa sekä tilanteisiin, joissa vaikuttaja nostaa julkaisuissaan yrityksen tuotteita omasta aloitteestaan ilman yhteistyösopimusta tai että yritys on lahjoittanut tuotteen hänelle. 

Linjausluonnoksen mukaan julkaisuja tulisi merkitä kaupalliseksi yhteistyöksi tai mainokseksi tiettyjen ehtojen täyttyessä sellaisissakin tilanteissa, joissa toimijoiden välillä ei ole sopimusta yhteistyöstä.  

”Yritykset eivät voi kontrolloida sitä, kuka heidän tuotteitaan ostaa tai miten niistä puhutaan sosiaalisessa mediassa. On ongelmallista, jos julkaisut tulisi merkitä kaupalliseksi yhteistyöksi ilman sopimusta yrityksen ja vaikuttajan välillä”, sanoo Aleksandra Prami, Suomen Tekstiili & Muoti ry:n Digitaalinen murros muotialalla -hankkeen projektipäällikkö. 

Voit ladata lausunnon kokonaisuudessaan alta. 

STJM:n lausunto kuluttaja-asiamiehen linjauksesta Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa

  • Lausunto kuluttaja-asiamiehen linjauksesta Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa.pdf

    Lataa

Aleksandra Prami

Asiantuntija-projektipäällikkö, digitalisaatio, Digitaalinen murros muotialalla -hanke

+358 500 480 286
aleksandra.prami@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

Tekstiili- ja muotialan suhdannenäkymät: Maltillista kehitystä ja pitkän aikavälin optimismia

Digitaalinen murros muotialalla -hanke saa jatkoa

Uutishuone