Suomalainen käyttää tekstiileihin ja muotiin 989 euroa vuodessa – suomibrändien osuus vain 14 prosenttia

Tekstiilien ja muodin kuluttajamarkkina on Suomessa kooltaan 5,5 miljardia. Kasvua edellisestä vuodesta on noin 100 miljoonaa euroa, selviää Tilastokeskuksen kansantalouden tilinpidosta. Vaatteiden osuus suomalaisten kokonaiskulutuksesta on 3,7 %.

Suomalaiset kuluttivat vuonna 2023 vaatteisiin, kodintekstiileihin ja jalkineisiin yhteensä noin 5,5 miljardia euroa. Vaatteiden osuus rahankäytössä on merkittävin, sillä siihen käytetty kokonaissumma oli reilu neljä miljardia euroa.

Viime vuosina jalkineisiin käytetty summa on kasvanut huomattavasti, sillä vain kahdessa vuodessa niihin käytetty euromäärä on kasvanut yli 200 miljoonalla ja kokonaissumma lähentelee jo miljardin euron rajaa.

Rahankäyttö kasvoi vuonna 2023 niin vaatteiden kuin jalkineiden osalta, mutta kodintekstiileissä kirjattiin monen vuoden kasvuputken jälkeen negatiivinen vuosi. Kodintekstiilien kokonaiskulutus oli noin 529 miljoonaa euroa, kun vuotta aiemmin vastaava luku oli 544 miljoonaa euroa. Pidemmällä aikajänteellä tarkasteltuna kulutus on kuitenkin kasvanut viime vuosina mm. koronan aikaansaaman sisutusbuumin ansiosta, sillä vielä vuonna 2018 kodintekstiileihin käytettiin yhteensä 486 miljoonaa euroa.

Kotimaiset brändit jäävät varjoon

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n talous- ja tilastoasiantuntija Ville Salonen nostaa esille huolestuttavan kehityksen: vain alle 14 prosenttia suomalaisten muotiin ja tekstiileihin käyttämästä rahasta ohjautuu kotimaisille brändeille. Vaikka kokonaiskulutus kasvaa, kotimaiset yritykset eivät hyödy kasvusta toivotulla tavalla.

”Vaikka vaatealan osalta rahankäyttö on viime vuosina kasvanut, suomalaisten yritysten liikevaihtokehitys ei ole edennyt yhtä positiivisesti. Tilanne on haastava etenkin kotimaisille pienille ja keskisuurille yrityksille, jotka kilpailevat suurten kansainvälisten ketjujen kanssa”, sanoo Salonen.

Naisten vaatteilla edelleen suurin markkinaosuus et edelleen suurin kulutus

Keskivertosuomalainen käytti vaatteisiin 720 euroa vuonna 2023, mikä on hieman enemmän kuin edellisvuonna (709 euroa). Naisten vaatteet muodostivat ostoksista suurimman osuuden, 352 euroa, kun taas miesten vaatteisiin käytettiin 196 euroa. Vaikka rahankäyttö on kasvanut tasaisesti viime vuosina, vuoden 2019 tasolle ei ole vielä päästy. Silloin vaateostoksiin käytettiin keskimäärin 770 euroa henkilöä kohden.

Kodintekstiileihin suomalaiset käyttivät 94 euroa henkilöä kohden (2022: 98 euroa), josta vuodevaatteet muodostivat suurimman osan eli 51 euroa (2022: 52 euroa).

Jalkineisiin suomalainen käytti keskimäärin 175 euroa (2022: 174 euroa). Jalkineisiin käytetty rahasumma on kasvanut viime vuosina hurjasti, sillä vuonna 2020 keskivertosuomalaisen käyttämä rahasumma oli 115 euroa. Naisten kenkien osuus jalkineostoksista oli edelleen suurin, noin puolet koko summasta.

Ville Salonen

Asiantuntija, tilastot & talous

+358 50 565 1286
ville.salonen@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

Talouskatsaus: Yritykset investoivat tuotantoon ja osaamiseen

Talouskatsaus: Yritysten näkemykset synkenneet, tulevaan suhtaudutaan epäilevästi

Uutishuone