Suomalaisella designilla on tärkeä rooli talouskasvun rakentamisessa

Kuluttajaliiketoiminnan arvostus ja rohkeat panostukset uuteen kasvuun ratkaisevat Suomen talouden tulevaisuuden.

Helsingin Sanomissa julkaistu juttu Fiskarsista (17.8.) oli erittäin tärkeä suomalaista yritystoimintaa kuvaava laaja kirjoitus. Suomessa käydään vilkasta keskustelua talouden ja viennin kasvusta, mutta keskustelun painopiste tuntuu toistuvasti kääntyvän teknologiayrityksiin sekä maa- ja metsätalouden yrityksiin.

Nämä ovat tietenkin tärkeitä sektoreita, mutta liian usein unohdamme, että suomalaisella design-vetoisella kuluttajaliiketoiminnalla on vähintään yhtä merkittävä rooli tulevaisuuden talouskasvun rakentamisessa. Fiskarsin esimerkki on tästä erinomainen osoitus: yritys, jonka liiketoiminta perustuu muotoiluun ja kuluttajalähtöisiin tuotteisiin, tekee yli miljardin euron liikevaihtoa ja vie suomalaista osaamista maailmankartalle. Nyt kysymys kuuluu, arvostetaanko näitä yrityksiä Suomessa. Panostetaanko niiden kasvuun ja kansainvälistymiseen?

Kuluttajaliiketoimintaan panostaminen ei ole pelkästään toivottavaa vaan välttämätöntä. Jokaisen maan talouskasvun merkittävin ajuri on yksityinen kulutuskysyntä. Juuri tätä kautta design-vetoisilla yrityksillä on valtava potentiaali. Jos haluamme saada Suomen talouden kestävään kasvuun, on aika siirtää painopisteitä ja panostuksia myös kuluttajaliiketoimintaa harjoittaviin yrityksiin. Meidän on luotava olosuhteet, joissa suomalaiset yritykset voivat valmistaa kestäviä, korkeaan jalostusarvoon perustuvia tuotteita ja viedä niitä menestyksekkäästi maailmanmarkkinoille.

Olemme osaltamme tarttuneet tähän haasteeseen Suomen tekstiili & muoti ry:ssä ja laatineet yritysten, oppi- ja tutkimuslaitosten sekä julkishallinnon kanssa tästä teemasta kasvusopimuksen: Kuluttaja- ja brändilähtöinen tekstiili ja muoti Suomessa vuonna 2030. Tämä on konkreettinen askel kohti tulevaisuutta, jossa suomalainen design- ja brändiosaaminen nostetaan ansaitsemalleen paikalle.

Haastankin niin julkiset kuin yksityisetkin toimijat tunnistamaan mahdollisuudet, joita kuluttajaliiketoiminta tarjoaa. Meillä on mahdollisuus luoda uutta, kestävää kasvua ja vastata yksityisen sektorin kulutuskysyntään tavalla, joka on sekä taloudellisesti kannattavaa että luonnonvarojen käytön kannalta kestävää. Suomessa on oltava rohkeutta katsoa eteenpäin ja uskallusta panostaa uuteen kasvuun. Surkuttelun sijaan nyt on aika toimia.

Teksti on julkaistu alun perin mielipidekirjoituksena Helsingin Sanomissa 25.8.

Marja-Liisa Permikangas

Toimitusjohtaja

+358 40 538 4541
marja-liisa.permikangas@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

Tekstiilit ovat osa huoltovarmuutta – Kyse on kansallisesta turvallisuudesta

Lyhytikäisten vaatteiden ostaminen on karhunpalvelus suomalaiselle vaatetusalalle

Uutishuone