Suomalaisen neulosalan arvostus nousussa
Kotimaisen neulosalan tulevaisuus näyttää lupaavalta. Korkeatasoista alan osaamista edustavat Orivedellä sijaitseva Orneule ja tuusulalainen Kutomo Holopainen valmistavat tuotteita lukuisille tekstiili- ja muotialan brändeille. Pöytyällä toimiva, kovassa nosteessa oleva Myssyfarmi puolestaan on rakentanut liiketoimintansa muista erottuvalla bisnesmallilla.
Jutun pääkuva: Goood/ Kutomo Holopainen Oy / Hanna Koskinen
Neuleiden valmistus koki suuren romahduksen 2000-luvun vaihteessa, jolloin keskusliikkeiden ostopäätöksistä johtuen jättiosa valmistuksesta siirtyi sekä Suomesta että Euroopasta Aasiaan.
”Neuleiden valmistusta muualla kuin Aasiassa pidettiin hurjan kalliina. Samalla alan yleinen arvostus ja näkyvyys laskivat merkittävästi, joten tilanne oli pitkään todella hankala. Nyt kuitenkin kotimaassa valmistettua neuletta on alettu arvostaa uudelleen”, toteaa vuonna 1964 perustetun Kutomo Holopaisen toimitusjohtaja Ari Holopainen.
Muutokseen ovat vaikuttaneet erityisesti lähituotannon merkityksen nousu, tuotannon vastuullisuus sekä tuotteiden korkea laatu. Isot maailmanlaajuiset trendit, kuten eettisyys ja luonnon- ja kierrätysmateriaalien käyttö, näkyvät vahvasti.
”Monelle kuluttajalle on edelleen yllätys, että tuote on kokonaan valmistettu Suomessa. Samaan aikaan kuitenkin näemme, että varsinkin nuoret aikuiset haluavat Suomessa valmistettuja laadukkaita ja kestäviä neuleita”, Holopainen painottaa. ”Hyvä esimerkki kotimaassa valmistettujen tuotteiden maineesta on se, että esimerkiksi lasten vaatteita myydään nettikirppiksillä lähes alkuperäiseen hintaan”, Holopainen jatkaa.
Neulosvalmistajien yritysasiakkaat ovat tyypillisesti brändejä, jotka investoivat korkealaatuisiin ja kestäviin materiaaleihin. Laadukkaan villan kova kysyntä näkyy siinä, että eurooppalaisilla lankatehtailla on ollut viime aikoina vaikeuksia vastata villalankojen kovaan kysyntään.
Rehellinen brändi- ja laatulupaus
Myssyfarmilla on takanaan hieno vuosi. ”Menestykseemme vaikuttaa vahvasti rehellinen ja aito toimintamme. Asiakkaillemme tuotteemme ovat arvovalinta”, Myssyfarmin emäntä ja toimitusjohtaja Anna Rauhansuu sanoo.
Myssyfarmin menestys perustuu yleisestä poikkeavaan bisnesmalliin muihin alan
yrityksiin verrattuna. Yrityksen perustana ovat suomalaisen lampaanvillan käyttö, tuotteiden
elinikäinen takuu, ainutlaatuinen työllistämismalli ja keskittyminen toimintaan maaseudulla.
”Kokonaisuuden tuotteistaminen ja aito tarina ovat kulmakivi, jolla erotumme. Tekemisemme
ja arvomme erottuvat valtavirrasta vahvasti ja erottuva brändimme on meille myös kilpailuetu kansainvälisillä markkinoilla”, Rauhansuu painottaa.
Kutomo Holopainen esitteli myös oman Goood -neulebrändinsä viime syksynä. Goood-tuotteita myydään verkkokaupassa suoraan kuluttajille. ”Meillä on ollut aina omia tuotteita myytävänä tehtaanmyymälässämme, mutta teimme päätöksen investoida omaan uuteen tuotebrändiin verkkokaupassa. Mallisto suunnitellaan talossa ja valmistuksessa pyrimme hyödyntämään eri sesongeilta jäävät materiaalit”, Holopainen kertoo.
Osaamista löytyy – lisänäkyvyyttä tarvitaan
Kotimaista valmistusta ja tuotantoa koskevan näkyvyyden kasvattamisessa riittää edelleen työtä. Orneule Oy:n toimitusjohtaja Jyrki Uotilan mukaan vallalla on edelleen mielikuva, että tuotteita valmistetaan vain Suomen ulkopuolella, kuten Aasiassa. ”Meillä on valtavan hyvää osaamista Suomessa. Esimerkiksi me Orneuleessa pystymme vastamaan hyvin erilaisiin tuotetarpeisiin, ja meillä riittää tuotantokapasiteettia”, Uotila muistuttaa.
Vuonna 1978 perustetun, Suomen suurimman neulosvalmistajan Orneule Oy:n valikoimaan kuuluvat hyvin erilaiset neulosmateriaalit palo- ja viiltosuojatuistamateriaaleista muodin ja vapaa-ajan neuloksiin. ”Valmismallistomme lisäksi teemme yhteistyössä asiakkaiden kanssa tuotteen prototyyppejä. Hyvä esimerkki on Cutlon, joka alun perin tehtiin estämään jääkiekkoilussa syntyviä viilto-onnettomuuksia. Teimme siitä useita erilaista versiota ennen lopullista tuotetta ”, Uotila kertoo.
Tulevaisuuden näkymät ja toiveet
”Vuoteen 2025 mennessä noin 75 % globaalista työvoimasta on milleniaaleja, jotka ostavat arvopohjaltaan kestävästi valmistettuja tuotteita. Kyse on jo nyt pysyvästä ostokäyttäytymisen muutoksesta, joka jatkuu. Suomalaisen tuotteiden kilpailuvaltit ovat eettisesti ja korkealaatuisesti valmistetut tuotteet, mutta ne vaativat menestyäkseen vahvan brändin”, Rauhansuu toteaa.
Tulevaisuuteen vaikuttavat myös alan isojen tekijöiden – sekä yksityisten keskusliikkeiden että julkisten toimijoiden – hankinta- ja ostopäätökset. Iso merkitys on myös sillä, suositaanko jatkossa edelleen lähellä valmistettuja tuotteita, koska logistiikka- ja kuljetuskustannukset sekä kuljetusten kesto esimerkiksi Aasiasta vaikuttavat hankinta- ja ostopäätöksiin.
Yksi tärkeä tekijä on myös osaavien työntekijöiden koulutus ja saanti. Alan yleinen koulutus on Suomessa käytännössä ajettu alas, jolloin neulomot joutuvat itse kouluttamaan uudet työntekijänsä alusta alkaen. Valmistajat toivovatkin, että alalle avattaisiin uusia koulutusmahdollisuuksia.
Neulosalalla toivotaan myös, että kotimainen neulosteollisuus pääsee uusien kotimaassa kehitettyjen materiaalien, kuten sellukuitupohjaisten tekstiilien, tuotantoon mukaan. ”Mikä olisi sen hienompaa kuin se, että Suomessa investoitaisiin uuteen kehräämöön ja suomalaisesta innovaatiosta syntynyt vaate olisi myös täällä valmistettu alusta loppuun”, Uotila Orneuleesta visioi.