- Kannanotto
- Kasvu & rahoitus
Tekstiili- ja muotiala peräänkuuluttaa 4 miljoonaa euroa uuden vientialan kehittämiseen – käytännön toimenpiteitä jo käynnissä, tavoitteena kasvu ja kansainvälistyminen
Suomen Tekstiili & Muoti ry esittää hallitukselle 4 miljoonan euron rahoitusta designvetoisen kuluttajabrändiliiketoiminnan kehittämiseksi. Tämä investointi tähtää kotimaisen tekstiili- ja muotialan kasvuun, kansainvälistymiseen ja viennin vahvistamiseen. Hallitukselta kaivataan nyt panostuksia uusiin kasvun avauksiin puoliväliriihessä.
Suomi tarvitsee uusia vientialoja talouden tueksi, ja tekstiili- ja muotiala voi toimia keskeisenä kasvun veturina. Suomi alisuoriutuu moniin verrokkimaihin verrattuna kuluttajatuotteiden ja -palveluiden viennissä, ja brändiliiketoiminnan kehittäminen on ylipäätään jäänyt jälkeen Suomessa. Alan kasvun ja kansainvälistymisen tukemiseksi tarvitaan systemaattisia panostuksia, ja valtion tuki on keskeisessä roolissa.
Suomen Tekstiili & Muoti ry on jo käynnistänyt määrätietoisia toimenpiteitä brändi- ja kuluttajavetoisen tekstiili- ja muotialan kansainvälistämiseksi ja esittää, että hallitus myöntää 4 miljoonaa euroa alan liiketoiminnan kehittämiseen. Rahoituksen kohdistaminen mahdollistaisi muun muassa yritysten kansainvälistymisvalmiuksien kehittämisen, kansainvälisten verkostojen vahvistamisen sekä alalle erikoistuneen tuotekehitys-, hautomo- ja kiihdyttämötoiminnan luomisen.
”Suomessa on valtavasti potentiaalia kansainväliseen kuluttajabrändiliiketoimintaan, mutta ilman panostuksia me menetämme sen kilpailijoillemme. Nyt tarvitaan konkreettisia toimia, jotta suomalaiset designvetoiset brändit voivat kasvaa ja viedä huippuosaamistaan maailmalle”, sanoo Marja-Liisa Permikangas, Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja.
Lisäksi STJM esittää, että Business Finland käynnistäisi kuluttajaliiketoiminnan TKI-toimintaa vauhdittavan kampanjan ja että valtion pääomasijoitusyhtiö Tesi varaisi vähintään 10 miljoonaa euroa varhaisen vaiheen kasvurahastoon designvetoiselle kuluttajabrändiliiketoiminnalle.
Suomen Tekstiili & Muoti ry on jo käynnistänyt useita käytännön toimenpiteitä, jotka on esitetty tekstiili- ja muotialan kasvusopimuksessa. Näitä toimenpiteitä ovat muun muassa Aalto EE:n kanssa yhteistyössä toteutettava Brand Business Booster -kehitysohjelma, joka tukee yritysten liiketoiminta- ja kaupallistamisosaamista kansainvälisillä markkinoilla. Tavoitteena on luoda pysyvä malli, joka mahdollistaa alan kasvun ja kansainvälistymisen pitkäjänteisesti.
Ehdotettu investointi 4 miljoonaa euroa on suunniteltu tukemaan tekstiili- ja muotialan yrityksiä, erityisesti designvetoisten kuluttajabrändien kehittämistä. Tämä investointi ei ainoastaan tue kotimaista liiketoimintaa, vaan avaa uusia mahdollisuuksia myös viennille ja kansainvälistymiselle.
Tutustu myös toiseen puoliväliriihiehdotukseemme, joka keskittyy kansainvälisen etäkaupan tehovalvontaan.