Tekstiili- ja muotialan suhdannenäkymät: Maltillista kehitystä ja pitkän aikavälin optimismia

Tekstiili- ja muotialan yritysten näkemys tulevasta heikkeni hieman edelliseltä kvartaalilta, mutta odotukset ovat silti positiiviset, selviää Suomen Tekstiili & Muoti ry:n (STJM) yrityskyselystä.

Vuoden 2025 ensimmäiselle kvartaalille kasvua odottaa yhdeksän prosenttia jäsenyrityksistä. Vaikka osuus ei itsessään ole erityisen korkea, on kehityssuunta lupaava, sillä vielä puoli vuotta sitten vastaava luku oli vain kaksi prosenttia. Epävarmuus kuitenkin näkyy siinä, että yhä useampi yritys ei osaa arvioida liiketoiminnan kehitystä seuraavien kolmen kuukauden aikana.

”Varovainen optimismi lienee kuvaavin termi, mitä tekstiili- ja muotialan lähitulevaisuudesta voidaan käyttää”, sanoo Ville Salonen, STJM:n tilasto- ja talousasiantuntija.

Kun tarkastelujakso laajennetaan vuoden 2025 loppuun, odotukset kirkastuvat huomattavasti. Kasvua vuoden aikana odottaa 44 prosenttia yrityksistä, kun puoli vuotta sitten osuus oli vain 28 prosenttia.

Lomautukset varjostavat työllisyystilannetta

Työllisyystilanteen osalta tilanne on kaksijakoinen. Vaikka noin kolmannes yrityksistä ilmoittaa rekrytointitarpeesta, lomautukset ja irtisanomiset varjostavat edelleen alan näkymiä. Kyselyn mukaan 14 prosenttia yrityksistä on joutunut turvautumaan henkilöstön sopeutustoimiin viime kuukausina. Tämä on selkeä muistutus siitä, että alan haasteet eivät ole hellittäneet.

”Vaikka osalla yrityksistä on tarvetta lisätä työvoimaa, emme voi ohittaa lomautusten merkittävyyttä. Monille yrityksille epävarmat olosuhteet tarkoittavat edelleen kipeitä sopeutustoimia”, toteaa Salonen.

Yksi positiivisimmista signaaleista on yritysten investointihalukkuus. Kyselyn mukaan 55 prosenttia yrityksistä suunnittelee investointeja seuraavan kuuden kuukauden aikana. Osuus on pysynyt vakaana edelliseen kvartaaliin verrattuna, mutta se on huomattava parannus verrattuna puolen vuoden takaiseen 36 prosenttiin.

Pidemmällä aikavälillä investointeja suunnitellaan erityisesti tuotantoon, kansainvälistymiseen, tutkimukseen ja kehitykseen sekä osaamisen kehittämiseen. Tämä kertoo alan pitkäjänteisestä pyrkimyksestä vahvistaa kilpailukykyään ja luoda edellytyksiä kasvulle.

Kysely toteutettiin aikavälillä 10.12. – 31.12.2024. Vastaajajoukko edustaa kattavasti tekstiili- ja muotialaa niin tuotesegmentin kuin kokoluokkansa suhteen. Vastaajayritykset työllistävät Suomessa noin 3 000 henkilöä ja niiden yhteenlaskettu liikevaihto on noin 400 miljoonaa euroa.

Ville Salonen

Asiantuntija, tilastot & talous

+358 50 565 1286
ville.salonen@stjm.fi

Ajankohtaista aiheesta

Pekka Helynranta jatkaa STJM:n hallituksen puheenjohtajana

STJM:n lausunto: Vaikuttajamarkkinoinnin linjauksessa vielä täsmennettävää

Uutishuone